Terug naar overzicht

Medezeggenschap deel 4: wanneer raadpleegt de MR ouders?

Goede medezeggenschap is belangrijk voor een goed werkende organisatie. En voor de mensen die daar werken. Hoe geef je dus op een goede wijze invulling aan medezeggenschap? En hoe werken de verschillende mensen – zoals schoolleiders, bestuurders en (G)MR – op een goede manier samen? De komende tijd publiceert VBS artikelen over dit onderwerp. In dit vierde artikel gaan we in op wanneer en hoe de MR ouders moet/kan raadplegen.

Verplichte raadpleging

De MR moet ouders raadplegen bij een aantal thema’s die grote gevolgen hebben voor ouders en is daarom in de wet verankerd (art. 15 lid 3 WMS), bijvoorbeeld:

  • overdracht van (een deel van de school) of een fusie van scholen,
  • sluiting van de school,
  • voor- en naschoolse opvang in het basisonderwijs,
  • wijziging van de grondslag van de school,
  • wijziging van de onderwijstijd, waaronder onderwijsuren, vakantierooster en de schooltijden (met uitzondering op het voortgezet speciaal onderwijs).

Niet verplicht, soms wél wenselijk

Er zijn nog meer onderwerpen die grote gevolgen hebben voor ouders (en leerlingen) en waarvoor de MR ouders kan raadplegen (daarbij maakt het niet uit of de MR instemmingsrecht of adviesrecht heeft op dat onderwerp). Bijvoorbeeld:

  • tussenschoolse opvang,
  • bereidheid om te betalen voor verplichte opvang bij continurooster,
  • verandering van de schooltijden,
  • invoering van tablets.

Ouderraadpleging is vormvrij

Ouders kunnen op verschillende manieren geraadpleegd worden. Je kan als MR informeel in gesprek gaan op het schoolplein met ouders, een eigen activiteit organiseren of door ouders via een flyer op te roepen om te reageren. Er is dus nergens in de wet vastgelegd op welke manier een MR ouders moet raadplegen bij een bepaald onderwerp.

Voorkom discussie, bespreek vooraf de voorwaarden

Vooral bij belangrijke onderwerpen is het verstandig om vooraf af te spreken wat de voorwaarden voor de raadpleging zijn, hoe de uitslag wordt bepaald en hoe de MR omgaat met het resultaat van de raadpleging. Een oproep via een flyer om mee te denken over de kwaliteit van het schoolgebouw of het onderwijs is natuurlijk iets heel anders dan een enquête waarbij het meest populaire model voor nieuwe schooltijden wordt ingevoerd. Bespreekpunten voor de MR zijn bijvoorbeeld:

  • Waar willen we de ouders voor raadplegen?
  • Hoeveel ouders willen we bereiken?
  • Hoe zorgen we ervoor dat ouders onze vragen goed kunnen beantwoorden? Informeel of formeel? Digitaal of pen en papier?
  • Op welke manier kunnen we zoveel mogelijk ouders bereiken?
  • Wanneer is de uitslag van de raadpleging een succes? Gebruiken we daarvoor een percentage?
  • Wat is de relatie tussen de ouderraadpleging en het standpunt van de (oudergeleding van de) MR?

Bepaal per onderwerp wat de beste manier is en beschrijf de voorwaarden in de toelichting op de enquête. Probeer daarnaast zoveel mogelijk aan te haken bij bestaande activiteiten en informatiekanalen (nieuwsbrief, website, facebook) van de school. Hierdoor vergroot je het bereik en de kans op respons.

Meer lezen

Heb je hierover een vraag? 


Neem voor vragen, sparren of advies contact op met Nienke Daniëls van de VBS Helpdesk (alleen voor leden, dagelijks bereikbaar tussen 9.00-15.00 uur) via:
– Telefoon: 070 – 331 52 15
– Email: helpdesk@vbs.nl
– Whatsapp: 06-330 296 94

Gerelateerd