Terug naar overzicht

Langdurig ziekteverzuim: verzuimconsulenten en opbouwende vragen

Hoe vul je je werkgeverschap in bij langdurig verzuim van een medewerker? Dat was het thema van het VBS Directienetwerk dat 5 maart 2024 bij elkaar kwam. Welke tips hadden de scholen voor elkaar?

Het VBS Directienetwerk is een netwerk dat vooral bestaat uit eenpitters en kleine schoolbesturen. Tijdens de interactieve bijeenkomsten gaan de aanwezigen met elkaar en soms met een gastspreker in gesprek. Over het onderwerp langdurig verzuim hadden de scholen de volgende ervaringen en tips voor elkaar:

  • Schakel naast de bedrijfsarts een verzuimconsulent in om het proces te begeleiden. Een persoon ‘van buiten’ de organisatie kan het re-integratie proces positief beïnvloeden en het ontzorgt. Ook denken consulenten pro-actief mee met zowel de werknemer als de werkgever.
  • Gebruik de bedrijfsarts als partner. Spreek regelmatig met deze arts om ook jouw verhaal te laten horen.
  • Hou bij vaak, kortdurend verzuim verzuimgesprekken met de medewerker en hou een verzuimdossier bij.


Stel opbouwende vragen

Tijdens de bijeenkomst kwamen ook tips aan bod welke opbouwende vragen een werkgever mag stellen aan een medewerker die ziek is. Het kan het herstel bevorderen als je andere vragen stelt. Daarbij is het belangrijk dat je oprecht interesse toont in de zieke werknemer.

  • Wil je me vertellen wat er aan de hand is? – De werknemer mag zijn ziektebeeld verzwijgen. Wil de werknemer wel vertellen wat er aan de hand is? Let dan op dat je deze (mediche) informatie niet registreert.
  • Hoe gaat het? – Door oprechte belangstelling te tonen, laat je merken dat je meeleeft en niet alleen aan de belangen van de organisatie denkt. Je werknemer voelt zich gehoord. Vraag eventueel ook of iemand in de school iets voor hem/haar kan betekenen.
  • Heb je een idee hoe lang je afwezig bent? – Het is vaak lastig in te schatten hoe lang het verzuim precies zal duren. Toch kan een werknemer vaak wel aangeven of het met een paar dagen weer over is, of dat hij voor langere tijd uit de running is.
  • Zijn er aanpassingen nodig om weer aan het werk te kunnen? – Wellicht kan de werknemer zijn reguliere werk niet uitvoeren, maar wel ander werk binnen het bedrijf doen. Vraag daarom of en zo ja welke aanpassingen nodig zijn, zodat de werknemer zo snel mogelijk aan het werk kan. Uiteraard wel in overleg met de bedrijfsarts.
  • Zijn er zaken en/of werkzaamheden die overgedragen moeten worden? – Vraag welke taken kunnen blijven liggen totdat de werknemer beter is en welke taken een collega moet overnemen. Als taken moeten worden overgenomen, zorg dan dat je ook weet wie dit het beste kan doen en waar alle benodigde informatie te vinden is.
  • Wat spreken we verder af? – Als de gevolgen van de ziekte in beeld zijn, is het wijs om een concrete vervolgafspraak te maken. Ziet het ernaar uit dat de werknemer binnen enkele dagen weer beter is? Spreek dan af dat hij je ‘s ochtends belt wanneer hij op de verwachte datum nog niet beter is. Ook wanneer het ernaar uitziet dat de werknemer voorlopig niet kan terugkeren naar het werk, is het belangrijk om regelmatig contact te houden. Maak daarom een concrete afspraak wanneer jullie opnieuw telefonisch contact hebben en wie er dan belt.
  • Waar kan ik je tussentijds bereiken? – Het is altijd handig om te weten hoe je de werknemer kunt bereiken.

Veel gestelde vragen bij de Helpdesk

Ook bij de VBS Helpdesk komen veel vragen binnen over langdurig verzuim.

  • Mag ik de ziekmelding van mijn werknemer in twijfel trekken? – Als werkgever heb je het recht om vragen te stellen over de ziekmelding van je werknemer, maar je bent niet bevoegd om de oorzaak of de aard van de ziekte in twijfel te trekken. Het verifiëren van medische informatie vereist de tussenkomst van een bedrijfsarts of andere deskundige.
  • Kan ik mijn zieke werknemer verplichten om naar het werk te komen? – Als werkgever kun je je werknemers niet dwingen om te komen werken in geval van ziekte. De logica hierachter is dat je als werkgever geen dokter bent en dus niet bevoegd bent om te bepalen wie wel of niet ziek is. Je kunt wel een beroep doen op de bestaande wetten en procedures die bepalen welke stappen genomen moeten worden als een werknemer ziek is. Als werkgever is het belangrijk dat je niet alleen je eigen rechten en plichten kent, maar ook die van je werknemers.
  • Kan ik mijn langdurig zieke werknemer verplichten om aangepast werk te doen? – In de praktijk kun je je zieke werknemer niet verplichten om aangepast werk te doen. Als werkgever kun je wel redelijke voorstellen doen op basis van het advies van de bedrijfsarts en in overleg met je werknemer. Echter, je werknemer kan deze voorstellen nog steeds weigeren. Als er geen overeenstemming wordt gevonden, kan het UWV een deskundig advies geven.
  • Wat is loonopschorting? – Loonopschorting houdt in dat de werkgever tijdelijk stopt met het uitbetalen van het loon aan een werknemer. De werknemer behoudt wel nog steeds zijn recht op loon. Loonopschorting wordt doorgaans toegepast wanneer de werknemer bepaalde verplichtingen niet nakomt, zoals het verstrekken van de vereiste informatie of het naleven van controlevoorschriften. Loonopschorting kan worden gebruikt als drukmiddel door de werkgever om de werknemer te stimuleren alsnog zijn verplichtingen na te komen. Het is belangrijk op te merken dat loonopschorting alleen onder specifieke omstandigheden en binnen de grenzen van de wet kan worden toegepast.
  • Mag ik loon of vakantiedagen inhouden als mijn werknemer langdurig ziek is? – Een werkgever kan, onder specifieke voorwaarden, vakantiedagen inhouden tijdens de ziekteperiode van een langdurig zieke werknemer. In de praktijk betekent dit dat de werknemer die langdurig ziek is vakantie moet opnemen tijdens zijn ziekteperiode. Het inhouden van vakantiedagen tijdens ziekte is beperkt tot de bovenwettelijke vakantiedagen. Loon daarentegen mag niet ingehouden worden. Het eerste jaar heeft de werknemer recht op 100% van zijn/haar loon, daarna op 70% van het loon.
  • Wat als mijn werknemer ziek uit dienst gaat? – Als een werknemer het bedrijf verlaat wegens ziekte, ben je als werkgever verplicht om dit te melden aan het UWV. Deze melding vindt plaats op de laatste dag van het dienstverband. Daarnaast moet je als werkgever een aanvraag voor een ziektewetuitkering indienen bij het UWV namens de werknemer. Het is belangrijk om te voldoen aan deze wettelijke verplichtingen, aangezien het niet naleven ervan kan leiden tot boetes of andere juridische consequenties voor de werkgever.
  • Mag ik als werkgever informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte als mijn werknemer niet vermeldt waarom hij of zij ziek is? – Nee, als werkgever heb je geen recht om te informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte als je werknemer ervoor kiest om dit niet te vermelden. Alleen de bedrijfsarts of de arbodienst kunnen deze informatie opvragen en opnemen in een rapport. In de praktijk delen werknemers vaak vrijwillig informatie over hun ziekte, maar het is belangrijk om hun privacy te respecteren en geen onnodige druk uit te oefenen.

De Helpdesk staat voor je klaar!

Heb je een vraag over ziekteverzuim of een ander onderwerp neem dan contact op met Nienke Daniëls van de VBS Helpdesk: 070 – 331 52 15, helpdesk@vbs.nl of WhatsApp 06-53 573 393. De Helpdesk is dagelijks bereikbaar tussen 9.00 – 15.00 uur.

Gerelateerd