Een onderdeel van de zorgplicht van de school is het ontwikkelingsperspectief (OPP). Scholen in het po en vo zijn verplicht een OPP op te stellen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Wat is de top vijf misstanden rondom het OPP? En wat betekent de nieuwe wet ‘Versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs’ voor het OPP?
- Een OPP is alleen bedoeld voor leerproblemen en niet voor gedragsproblemen
Ook gedragsproblemen kunnen ertoe leiden dat een OPP opgesteld moet worden. - Bij regelmatig overleg en het goed vastleggen van wat is besproken, is een OPP niet nodig
De problematiek van de leerling bespreken en vastleggen, ontslaat een school niet van haar plicht een OPP vast te leggen. - Bij hoogbegaafdheid, dyslexie of een crisissituatie (o.a. Veilig Thuis) is geen OPP nodig
Uit uitspraken van de geschillen commissie passend onderwijs (GPO) blijkt dat er situaties denkbaar zijn, dat dit wel nodig is. - Er hoeft pas vanaf de bovenbouw (groep 6) een OPP te worden gemaakt
Ook op jonge leeftijd zijn er situaties denkbaar dat een OPP noodzakelijk is. Denk aan een kleuter die, wat blijkt na een aantal wen-ochtenden, alleen onder toezicht kan functioneren. - Er is geen handtekening van beide ouders met gezag nodig voor het handelingsdeel
Deze handtekening is wel nodig. Werken ouders niet mee aan het op overeenstemming gericht overleg (OOGO), wijs ze dan op de mogelijkheid naar de GPO te stappen zodat het traject niet eindeloos gefrustreerd wordt om geen handtekening te hoeven zetten. Het niet meewerken aan een OOGO ontslaat de school niet van het actief voeren van de regie.
De nieuwe wet ‘Versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs’
Afgelopen zomer is de nieuwe wet ‘Versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs’ aangenomen. Deze wet richt zich op leerlingen die ondersteuning nodig hebben om naar school te gaan, in de wet worden onderstaande punten geregeld die verband houden met het OPP:
- De hulp die de school biedt, moet samen met de leerling worden afgestemd. Het hoorrecht van leerlingen geldt bij het opstellen, bijstellen en evalueren van het ontwikkelingsperspectief. Scholen moeten kunnen aantonen dat zij de mening van de leerling hebben meegenomen in het ontwikkelingsperspectief. Het schoolbestuur dient ook de beslissing over het ontwikkelingsperspectief aan de leerling te motiveren en toe te lichten hoe de mening van de leerling is meegenomen in de besluitvorming.
- De basis- en extra ondersteuning die de school biedt, moet voortaan in de schoolgids worden opgenomen. Hiermee komt het schoolondersteuningsprofiel (SOP) als apart document te vervallen.
De wet treedt in werking naar verwachting per 1 augustus 2025.