Scholen hebben een heldere visie, ambities en doelen nodig om goed te kunnen sturen op basisvaardigheden. Daar ontbreekt het vaak nog aan, ook naar eigen zeggen van het onderwijs, concludeerde de Onderwijsinspectie onlangs in de Staat van het Onderwijs. ‘Het gaat erom dat je weet vanuit welke opdracht je werkt en dat je die gezamenlijk met elkaar geformuleerd hebt’, zei Wouter Groot, directeur-bestuurder van de Casimirschool in Gouda in dit artikel in De VBS.
De basis vormt een gezamenlijke missie en visie. ‘Als team werken we er met elkaar aan om zo goed mogelijk onderwijs te geven. Wij weten wat onze visie en missie is. De missie en visie werken pas echt goed als iedere leerling weet wat ze doen en waarom’, zegt Annemieke Bezemer, lid van het leiderschapsteam van de school.
Bezemer en Groot vinden een gezamenlijke pedagogische blik van groot belang omdat het zorgt voor focus en filter; je weet wat je wel en niet wilt. ‘Ik gun elke school een pedagogisch concept. Uit onderzoek blijkt dat een gezamenlijk pedagogisch perspectief per definitie resultaat oplevert’, zegt Groot. ‘Hoe bepaal je zonder concept je missie en visie en hoe weet je dan waartoe je je wilt ontwikkelen? Dan kijk je wat andere scholen doen en snoep je hier en daar wat weg, maar je raakt nooit aan de kern van je opdracht. Om leerlingen gelijke kansen te bieden, heb je een gezamenlijke focus en structuur van continue ontwikkeling nodig’, stelt hij.
Lees het complete artikel ‘Het is van groot belang dat een school een sterk pedagogisch perspectief heeft’ uit het januari-nummer van De VBS.
(21-04-2022)