Terug naar overzicht

Casus: klacht over grensoverschrijdend gedrag in groepsapp

Een mentor verlaat een groepsapp omdat hij zich onheus bejegend voelt. De school bestempelt het gedrag van de leerlingen in die groepsapp vervolgens als grensoverschrijdend en neemt pedagogische maatregelen. Een ouder is het daar niet mee eens en dient een klacht in. Dit zijn het oordeel en de aanbeveling van de geschillencommissie.

Schets van de situatie

Een leerling stelt ’s avonds laat via de groepsapp vragen aan zijn mentor. Die laat weten niet bereikbaar te zijn, waarna de leerling zijn mentor belt. De mentor blokkeert dan de leerling op zijn mobiel. Via de groepsapp vraagt de leerling vervolgens aan zijn klasgenoten om de mentor te bellen omdat hij geblokkeerd is. De mentor verlaat direct de groepsapp omdat hij zich onheus bejegend voelt. Twee klasgenoten proberen desondanks nog laat in de avond, tot 1 uur ’s nachts, de mentor te bellen.

De school bestempelt het gedrag van de leerlingen als grensoverschrijdend en neemt maatregelen. De leerling en zijn twee klasgenoten worden uitgesloten van deelname aan de cultuurreis naar Amsterdam. Zij moeten in plaats daarvan een vervangende opdracht maken. De ouder van de leerling is het daar niet mee eens en dient een klacht in bij de GCBO, de geschillencommissie voor bijzonder onderwijs.

Conclusie geschillencommissie

Het aanmaken van een groepsapp door de mentor is op grond van het gedragsprotocol van de school geoorloofd, aldus de commissie. Naar aard en uitwerking is sprake van een professionele groepsapp, waarin de mentor uit hoofde van haar functie deelneemt. Zij oordeelt dat het sturen van berichten laat op de avond niet direct als grensoverschrijdend aan te merken valt. Dit is echter anders in het geval van telefoonoproepen. De Commissie deelt het oordeel van de school dat sprake was van vervelend, puberaal en onacceptabel gedrag waarvan de betrokken leerlingen moeten weten en moeten leren dat dit niet kan. Dat er een pedagogische maatregel verbonden is aan het gedrag acht de Commissie terecht.

Aanbeveling

De mentor heeft naar alle waarschijnlijkheid aan het begin van het schooljaar de gedragsregels van de app niet met de groep besproken. De directeur heeft het in ieder geval niet als vast punt in het programma van de les opgenomen. Evenmin is het nieuwe protocol sociale media met de leerlingen besproken. Volgens de Commissie heeft school, samen met ouders, de pedagogisch verantwoordelijk om met de leerlingen het gesprek aan te gaan over algemeen geaccepteerde normen en waarden.

Zij adviseert derhalve om het protocol sociale media op te stellen in een taal die leerlingen begrijpen en het vervolgens met hen te bespreken. Ook adviseert zij om het in verkorte vorm op te nemen in het leerlingenstatuut.


De gehele uitspraak van de GCBO lees je hier.

Gerelateerd