Ouders willen eerst een gesprek over de toelatingsmogelijkheden, voordat ze hun kind aanmelden. Geldt de zorgplicht al tijdens dit gesprek? En hoe zit dat als een kind wordt aangemeld, terwijl je uit voorinformatie weet dat het niet de juiste begeleiding kunt bieden?
De regel is dat een school zorgplicht heeft zodra ze een aanmeldformulier ontvangen heeft. Dat kan per brief zijn maar ook per mail. Eenmaal schriftelijk aangemeld of op een andere wijze conform de aanmeldregels van de school, geldt de zorgplicht. Dit houdt onder meer in dat wanneer de school weigert een leerling toe te laten, zij een andere school moet zoeken.
Een lastige situatie kan ontstaan als een school uit voorinformatie al weet dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft, en de school vermoedt dat deze extra ondersteuning niet geboden kan worden in de groep waar de leerling zal komen. Vanwege de zorgplicht die na aanmelding is ontstaan, is het juridisch in dit stadium niet mogelijk de leerling niet toe te laten en door te verwijzen naar een andere school.
Meer hierover kun je lezen in onze artikelen
Uitzonderingen zorgplicht
Er gelden twee uitzonderingen op wettelijke zorgplicht. Ten eerste dat er geen plaatsruimte (formatie) in de betreffende groep is. Bijvoorbeeld dat bij 28 leerlingen in groep 7, de groep vol is. Let op: dit moet je wel kunnen aantonen c.q. het moet blijken uit het schoolondersteuningsplan (SOP) of het toelatingsbeleid in de schoolgids. De tweede is dat ouders de grondslag van de school niet respecteren dan wel onderschrijven en weigeren dit te verklaren bij de toelichting.
Tips aangaande het toelatingsbeleid
- Zorg dat het bekend is
Formuleer het aanmeld- en toelaatbeleid helder in de schoolgids en op de website. - Maak tijdig een OPP
Bij een zorgleerling: maak op tijd een ontwikkelingsperspectief (OPP). Het geeft jouw als school én de ouders houvast bij het reflecteren op de gerealiseerde doelen. - Weet waarin je kunt ondersteunen
Zorg voor een gedegen schoolondersteuningsplan (SOP) met een duidelijke uitleg over de doelgroep en (on)mogelijkheden van je school wat betreft ondersteuning, en vermeldt dit eveneens op de website. - Ken de basisondersteuning
Overleg met samenwerkingsverband over basisondersteuning: wat valt er wel en niet onder?
De VBS Helpdesk staat voor je klaar!
Heb je vragen over het aanmeld- of toelatingsbeleid of wil je dat iemand met je meedenkt? Neem contact op met Nienke Daniëls van de VBS Helpdesk: helpdesk@vbs.nl of via Telefoon/WhatsApp: 06 – 330 296 94. De Helpdesk is dagelijks bereikbaar van 09.00 – 15.00 uur.