Terug naar overzicht

Zelfsturend leren kun je niet zelfsturend leren

Tijdens de afgelopen eeuw en tot op de dag van vandaag hebben veel VBS-leden op eigenzinnige en eigentijdse manier aan de basis (en soms aan de frontlinie) gestaan van onderwijskundige innovatie. Volop pionierend en met pedagogisch ondernemerschap in een prominente rol. Met veel belangstelling volg ik dan ook ontwikkelingen op het gebied van onderwijsvernieuwing, want het onderwijs staat natuurlijk nooit stil. Zelfsturend leren is een actueel thema dat in onze huidige informatiemaatschappij, waar het zelf kunnen selecteren en verwerken van data en bronnen steeds belangrijker wordt, schrijft VBS-directeur Edward Moolenburgh in zijn blog op LinkedIn.

Het blijkt dat een vaardigheid die intuïtief heel logisch lijkt en passend in deze tijd, toch meer haken en ogen kent om succesvol en duurzaam te kunnen implementeren. Ook de invoering van zelfsturend leren is een voorbeeld van pionieren met pedagogisch ondernemerschap. Het is inspirerend dat zoveel onderwijsprofessionals, onderzoekers, schoolleiders en teamleden in al die VBS-scholen, hiermee in een traditie staan om de leerlingen van vandaag nog beter toe te rusten op hun plaats in de maatschappij van morgen! Lees verder in het blog ‘Zelfsturend leren kun je niet zelfsturend leren’ van Edward Moolenburgh.
(29-01-2020)

Gerelateerd