Terug naar overzicht

‘We moeten waken voor het beeld dat NPO-gelden alle problemen oplossen’

Het juni-nummer van ons magazine is verschenen. Hierin vind je onder andere een interview met Hein van Asseldonk, vicevoorzitter van de VO-raad, en Jeroen Croes, bestuurder De Werkplaats Kindergemeenschap, over de betekenis van ‘onderwijskwaliteit’ en hoe het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) daaraan kan bijdragen.

Hein van Asseldonk: ‘Onderwijskwaliteit is een veelkoppig monster, maar je zou het ook kunnen zien als ruwe diamant met veel facetten. Bij het woord onderwijskwaliteit zijn er verschillende beelden en verwachtingen. Dat is een uitdaging.’

Jeroen Croes ziet drie elementen die ‘het wat’ van onderwijskwaliteit bepalen: ‘Het gaat om kennis en cognitieve vaardigheden, individuele persoonsvorming en maatschappelijke persoonsvorming’.

Nationaal Programma Onderwijs
De middelen van het Nationaal Programma Onderwijs zijn volgens beiden meer dan welkom. Ze hebben wel een gezamenlijke bezorgdheid rondom de snelheid van implementatie. Van Asseldonk: ‘We moeten waken voor het beeld dat met de NPO-gelden alle problemen in het onderwijs opgelost worden. Dan hebben we straks weer een commissie die constateert dat het onderwijs het geld heeft verkwanseld.’

Ook Croes vindt dat de tijdelijkheid van het geld, maar ook de gelijke verdeling punten van zorg zijn. ‘Natuurlijk ben ik blij met het geld, maar als ik eerlijk ben, hebben sommige stedelijke scholen voor post-corona meer nodig dan De Werkplaats.’

Het volledige artikel ‘Onderwijskwaliteit, wat is dat eigenlijk’ lees je hier in ons magazine De VBS.

Lees hier het complete juni-nummer van De VBS online.
(17-06-2021)

Gerelateerd