Terug naar overzicht

Wat verandert met wetsvoorstel ‘Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs’

Op 21 mei heeft – nadat de Tweede Kamer al had ingestemd – ook de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel. Het regelt het hoorrecht van leerlingen over het Ontwikkelingsperspectief, de inrichting van ouder- en jeugdsteunpunten en de opname van het ondersteuningsaanbod van de school in de schoolgids. De wet treedt waarschijnlijk op 1 augustus 2025 in werking.


Deze drie punten regelt het wetsvoorstel

  • Hoorrecht leerlingen over ontwikkelingsperspectief

    Scholen dienen hoorrecht te organiseren voor leerlingen over het ontwikkelingsperspectief (OPP). In dit OPP beschrijft school onder meer de leerdoelen en extra ondersteuning die de leerling nodig heeft om deze doelen te bereiken. Via het hoorrecht kan de leerling meepraten over de ondersteuning. Het schoolbestuur moet ook de beslissing over het OPP aan de leerling motiveren en toelichten hoe de mening van de leerling is meegenomen in de besluitvorming.
  • Basis- en extra ondersteuning in schoolgids opnemen
    De basis- en extra ondersteuning die de school biedt, moet zij voortaan in de schoolgids opnemen. Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) als apart document komt dan te vervallen.
  • Inrichten ouder- en jeugdsteunpunt door samenwerkingsverband verplicht
    Het samenwerkingsverband krijgt als wettelijke taak om een ouder- en jeugdsteunpunt in te richten. Dit steunpunt moet ouders en leerlingen informeren, ondersteunen en begeleiden bij de vormgeving van passend onderwijs. Zij bundelt de ervaringen van ouders en leerlingen en informeert het samenwerkingsverband hierover, zodat deze ervaringen een bijdrage kunnen leveren aan de kwaliteitsontwikkeling van passend onderwijs.

Leerlingen mogen mening geven over basisondersteuningsvoorzieningen

Bij het wetsvoorstel is onder meer een amendement aangenomen dat regelt dat leerlingen – voor de vaststelling van de schoolgids – hun mening mogen geven over de basisondersteuningsvoorzieningen en het ondersteuningsaanbod van de school. School dient vervolgens in de schoolgids te beschrijven wat de inbreng van de leerlingen is geweest en in hoeverre deze van invloed is geweest bij de vaststelling van de ondersteuning.

Invloed op Wet medezeggenschap

Het wetsvoorstel heeft gevolgen voor de Wet medezeggenschap op scholen. Deze wijzigingen worden toegelicht op infowms.nl.

Gerelateerd