Terug naar overzicht

The guts to go nuts: aansprekend voorbeeld hoe je jezelf als school kunt onderscheiden

Je medewerkers vragen wat ze van jouw school als werkgever vinden. Stichting Nutsscholen Breda deed het en ging nog een stap verder. Want wat betekent het precies als je werkt op een school die hartverwarmend, eigenwijs en eigenzinnig is? De campagne ‘Guts to go Nuts’ maakt dat de stichting zich kan onderscheiden en het zorgt voor trots bij alle medewerkers.

‘Medio 2021 waren we bezig met een nieuw koersplan’, vertelt Anette Ruiter. Zij is bestuurder van Stichting Nutsscholen Breda met vijf basisscholen. ‘Mede met het oog op het lerarentekort wilden we het anders aanvliegen. Medewerkers noemden onze school onder meer eigenwijs en eigenzinnig, maar wat betekent dat dan precies? En hoe konden we dat beter terug laten komen in ons personeelsbeleid en het aantrekkelijk(er) maken van onze school als werkgever?’

Opvallen

Het resulteerde in de campagne ‘The guts to go nuts’, waarin elf medewerkers de hoofdrol kregen met sprekende beelden en verhalen, over hoe zij het vinden om op hun school te werken. ‘Dat je mogelijk toekomstige collega’s vertellen hoe zij hun werk ervaren komt geloofwaardiger over dan wanneer ik het vertel tijdens het sollicitatiegesprek’. Naast deze verhalen heeft de stichting haar vier beloftes in een fris jasje gestoken. Een ding is zeker: de campagne valt op in een landschap van onderwijsvacatures die veel op dezelfde manier en met vergelijkbare woorden zijn ingestoken.

Opbrengst

‘De spoeling wat betreft leerkrachten is dun, daar brengt onze campagne geen verandering in. Wel zien we dat het de doelgroep aanspreekt die we willen aantrekken. Sollicitanten verwijzen in hun brieven ook naar de verhalen van de medewerkers en de vier beloftes, waarom het ze aanspreekt. En we krijgen tegenwoordig meer open sollicitaties binnen. Een groot bijkomend voordeel is dat door de campagne onze medewerkers beter kunnen verwoorden waar onze stichting voor staat en waarom zij graag op hun scholen werken. Het maakt ze trots en dat werkt aanstekelijk!’

Tip!

‘We hebben de campagne opgezet met een communicatiebureau’, beaamt de Ruiter. ‘Samen met hun sparren was heel fijn, het opent je ogen.’ Een tip voor als hier geen budget voor is: kijk eens of een ouder van een van je leerlingen in dit vakgebied werkt. Een avond met deze persoon rond te tafel kan al heel verhelderend zijn als het gaat om het positioneren van je school en/of het werven van leerkrachten.

(24 november 2022)

Gerelateerd