Terug naar overzicht

Telefonische check of aanbieding? Trap niet in acquisitiefraude

Het kan jouw school zomaar overkomen: je bent druk bezig terwijl de telefoon gaat. De beller zegt even snel jouw gegevens te willen controleren om ze actueel te houden. Vervolgens ontvang je een mail met het verzoek om deze na controle van jouw schoolgegevens ondertekend te retourneren. Jij doet dat en blijkt dan getekend te hebben voor een (langdurige) advertentieopdracht voor een onbekend blad of vage website. Hoe voorkom je dit en waarop letten als je misleid bent?

Bij acquisitiefraude (ook wel advertentiefraude genoemd) zorgen fraudeurs ervoor dat je, zonder dat je het zelf wilt, ongemerkt akkoord gaat met een contract voor vermeldingen op websites, in gidsen of tijdschriften die nauwelijks vindbaar zijn.

Veelvoorkomende situaties

  • “Er is al sprake van een zakelijke relatie”
    De acquisitiefraudeurs zeggen dat er al sprake is van een zakelijke relatie. Je hoeft ‘slechts’ de bedrijfsgegevens te controleren die per mail worden toegestuurd en ter bevestiging op een link te klikken. Achteraf blijkt een contract gesloten te zijn.
  • “Verlenging van gratis vermelding op website”
    Er wordt gevraagd of je tegen betaling interesse hebt in verlenging van de “gratis” vermelding op de website van het advertentiebureau. Zo niet, dan moet je een digitaal formuleer ondertekenen. Maar door deze handtekening te zetten, blijk je ongewild akkoord te zijn gegaan met een contract dat veel geld kost.
  • Verzoek tot sponsoring goede doelen-gids
    Je wordt telefonisch benaderd om een ‘goededoelengids’ te sponsoren voor een eenmalig tarief. Bij een toezegging blijk je vast te zitten aan kostbaar abonnement.


Tips ter voorkoming van fraude

  • Spreek binnen jouw school duidelijk af wie het aanspreekpunt binnen de organisatie is over advertenties en andere lopende contracten en informeer iedereen in de school over deze vorm van fraude.
  • Laat je nooit onder tijdsdruk zetten door een advertentieverkoper (‘u hoeft alleen maar te bevestigen, klikt u even voor akkoord’).
  • Zet nooit jouw handtekening onder een opdrachtbevestiging en doe ook nooit mondelinge toezeggingen bij twijfel over het bedrijf.
  • Doe onderzoek naar de aanbieder. Check het e-mailadres van de afzender (de naam wil nog wel eens vreemd overkomen) of check het internet naar de reputatie van het bedrijf.
  • Wees alert op nep- of spookfacturen en let op de kleine lettertjes.


Wat doe je als je misleid bent?

  • Betaal niet en laat de aanbieder schriftelijk (aangetekend) weten waarom je dat niet doet.
  • Je kan de overeenkomst mogelijk laten vernietigen op basis van dwaling en/of bedrog.
  • De aanbieder kan naar de rechter stappen, leg het verloop van het traject dus schriftelijk vast.
  • Wees niet geïntimideerd door incassobureaus, meestal werken die nauw samen met de advertentiebureaus.
  • Lees de algemene voorwaarden door. Soms kan een overeenkomst alsnog na enkele dagen worden geannuleerd.

In jouw voordeel is dat rechters goed op de hoogte zijn van acquisitiefraude, waardoor zij advertentieovereenkomsten extra kritisch zullen bekijken

Vragen over advertentiefraude?
Neem voor vragen, sparren of advies contact op met Nienke Daniëls van de VBS Helpdesk via 070 – 331 52 15, helpdesk@vbs.nl of 06-53573393 (Whatsapp). De Helpdesk is dagelijks bereikbaar tussen 9.00-15.00 uur.

 

Gerelateerd