Terug naar overzicht

‘Te veel meten is de leerling vergeten’

Ons magazine De VBS van juni staat o.a. een interview met onderzoeker Bart Karstens van het Rathenau Instituut, over de kansen en bedreigingen van de digitalisering voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen. ‘Leerlingen durven steeds minder fouten te maken omdat alles wordt vastgelegd’, zegt hij hierover.

Karstens houdt zich bezig met digitalisering in het onderwijs. Dit behelst naast digitale leermiddelen ook het leermanagement en het onderwijsmodel. ‘Dat zijn de drie kapstokken waar ik het onderwerp altijd aan ophang en al die terreinen zijn momenteel in beweging.’

Zo zou het onderwijsmodel volgens Karstens flexibeler moeten worden om beter te kunnen inspelen op de flexibeler arbeidsmarkt. ‘Dat geldt vooral voor beroepsopleidingen. Als je bijscholing nodig hebt, zou je makkelijker terug moeten kunnen naar school, en daarbij groeit de behoefte aan digitale leermiddelen. Maar die trend roept wel vragen op: wat is nog de waarde van het diploma? En is het wel gewenst als die waarde wordt ondermijnd?’

Lees hier het volledige interview met Bart Karstens in De VBS.

Het artikel maakt onderdeel uit van een reeks over vernieuwing in het onderwijs, waarvoor is gekozen gelet op ons 100-jarig bestaan en lustrumthema ‘pioniers in het onderwijs’.

Het hele magazine kun je hier online lezen.
(30-06-2021)

Gerelateerd