» 3 H et schooljaar is weer begonnen! Een van de grootste uitdagingen blijft het lerarentekort. Kunst- en vliegwerk is soms nodig om klassen bemand te houden, een bezigheid die van directeur(-bestuurders) de nodige tijd en aandacht vergt. Een van de oplossingen is het inzetten van zij-instromers. Op college De Heemlanden in Houten staat de deur wagenwijd open voor deze groep. HR-adviseur Lysanne van der Poel vertelt op pagina zeventien in een column enthousiast over haar ervaringen hiermee. Een andere optie is het inzetten van stagiaires, de mogelijke collega’s van morgen. Wil je als basisschool in de toekomst (waar we ook naar moeten blijven kijken) stagiaires inzetten, dan is het raadzaam om met een of meer andere basisscholen een partnerschap aan te gaan en een zogenaamde opleidingsschool te worden. Meer hierover lees je in het interview met Gea Spaans van Platform Samen Opleiden & Professionaliseren en Jetse Miedema van de Casimirschool in Gouda, op pagina’s vier en vijf. Nog zo’n uitdaging dit schooljaar is het burgerschapsonderwijs. De nieuwe wet burgerschapsonderwijs is in augustus 2021 ingevoerd. Afgelopen schooljaar heeft de inspectie veelal stimulerend opgetreden. Vanaf dit jaar schooljaar gaat zij daadwerkelijk handhaven. Waar de inspectie daarbij op gaat letten, dat lees je in het interview met Peter Warnders en Dico Baars, adviseurs public affairs van VBS respectievelijk Verus. Beide heren zitten samen met afgevaardigden van de andere profielorganisaties in een politieke werkgroep. Hierin wordt kennis en informatie over diverse thema’s (waaronder burgerschapsonderwijs) uitgewisseld, met als doel het waar nodig beïnvloeden van beleidsprocessen en beeldvorming in Den Haag. Dat VBS zich naast belangenbehartiging met nog veel meer bezighoudt, lees je in het activiteitenverslag 20212022 vanaf pagina acht. Afgelopen jaar hebben we ons nog intensiever bezig gehouden met ‘voor en door leden.’ Dit zie je ook terug in het verslag, waarin diverse quotes van leden zijn opgenomen afkomstig uit artikelen die in De VBS of nieuwsbrief hebben gestaan. Het is een lijn die we ook dit schooljaar doorzetten. Team VBS Een vereniging voor en door leden VBS-Startevent voor het po op 21 september groot succes! Voorbeelden ter inspiratie, het delen van ervaringen, bekende én nieuwe gezichten: het typeerde het VBS Startevent dat op 21 september plaatsvond. Deze thema’s stonden centraal. #1 Ondernemend eenpitterschap Directeur-bestuurder Wouter Groot van de Casimirschool in Gouda benadrukte het belang van een sterke visie: als je die in het vizier houdt, dan kan het niet anders dan dat je de juiste keuzes maakt en kwaliteit toevoegt aan het onderwijs. Op zijn school heerst een cultuur van continue verbetering. ‘Het team krijgt energie van alles wat zij oppakken. Dat zorgt voor een positieve flow, die bijdraagt aan onze visie en ons dichter bij de stip op de horizon brengt.’ #2 Wilt u dat rapport doorsturen? Een op het eerste oog vrij normale vraag van een ouder. Maar wat als het om gescheiden ouders gaat? En wat als het niet om een rapport gaat, maar om informatie hoe vaak het kind door de andere ouder te laat naar school wordt gebracht? VBS-Partner en onderwijsadvocaat bij Dworkin Law Arzu Yandere schetste de regels die gelden wanneer ouders of derden als Veilig Thuis een verzoek indienen voor informatie over een kind. #3 Duidelijke rolverdeling maakt verschil Toezichthouder, directeur, directeur-bestuurder, bestuurder: uiteindelijk zijn het namen. Waar het om gaat is dat je weet wat het inhoudt. Wat is je rol? Welk gedrag hoort hierbij? Volgens directeur-bestuurder Alice Haak van de G.J. van den Brinkschool in Wageningen zit de kracht van eenpitters en kleine schoolbesturen ‘m in de korte lijnen. ‘Het maakt dat je goed aanspreekbaar bent, al is een open en transparante organisatie net zo belangrijk.’ Voorwoord Tekst Redactie De VBS www.vbs.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=