Onderlinge verschillen tussen scholen zijn groot, concludeert de de Inspectie van het Onderwijs op basis van de bevindingen in De Staat van
het Onderwijs 2024. Scholen en opleidingen die de onderwijskwaliteit en basisvaardigheden niet op orde hebben zouden meer voorbeeld moeten nemen aan scholen waar het wel goed gaat. Uit een steekproef van 225 scholen blijkt dat ruim 20% van de scholen in 2023 het inspectieoordeel onvoldoende kreeg. De steekproef was bij 99 basisscholen, 86 middelbare scholen en 40 scholen in het (voortgezet) speciaal onderwijs. Overall blijkt dat in het primair onderwijs 97 procent van de basisscholen voldoende of goed scoort als het gaat om resultaten, in het voortgezet onderwijs is dat 98 procent.
Het leraren- en schoolleiderstekort wordt genoemd als een van de belemmerende factoren. Positief is dat het overgrote deel van de leraren, schoolleiders en bestuurders aan hun professionalisering werken en dat vde meeste scholen na een herstelopdracht de kwaliteit weer op orde hebben.
Lees hier de Staat van het Onderwijs