Terug naar overzicht

‘Oekraïense kinderen vinden het fijn om met andere leerlingen op school te zijn’

Joodse basisschool Rosj Pina in Amsterdam heeft nu vier Oekraïense leerlingen. ‘En er is contact met andere kinderen die mogelijk naar de school komen’, vertelt directeur Jacqueline Brecher. Rosj Pina heeft twee nieuwkomersklassen met ongeveer vijftien leerlingen en ontvangt kinderen uit de hele wereld.

Brecher merkt vooralsnog enige terughoudendheid bij de Oekraïense kinderen en hun ouders. ‘Het is nog zoeken en aftasten, wat begrijpelijk is als je net in Nederland bent. Wat wij nu doen is de kinderen opnemen in onze nieuwkomersklassen in de school. We leggen in eerste instantie niet veel nadruk op Nederlands leren, ook omdat nog onduidelijk is hoe lang kinderen blijven. Het is een hele stap om tegen een leerling te zeggen: jij gaat Nederlands leren, want dan zeg je eigenlijk dat iemand voorlopig niet teruggaat. In eerste instantie doen kinderen mee met spelletjes in de klas, spelen ze lekker buiten en maken ze nieuwe vriendjes.’

De directeur merkt dat het belangrijk is voor de kinderen op school te zijn. ‘Oekraïense kinderen vinden het fijn om met andere leerlingen op school te zijn. Dat is belangrijk voor kinderen, ze willen toch dat het leven een soort van normaal is. Het is een voordeel dat een aantal Oekraïense kinderen Hebreeuws spreekt en zo met onze andere leerlingen kunnen communiceren. Ook gebruiken oudere leerlingen nu Google translate op hun telefoon, die normaal niet in de klas mag.’

Brecher deelt enkele tips voor andere scholen die Oekraïense kinderen verwelkomen:

-In eerste instantie is het belangrijk om contact met elkaar te maken. ‘Ik merk dat het helpt door als directeur veel persoonlijk contact op te nemen. Om vertrouwen te creëren, vraag ik naar verhalen van mensen. Elke familie heeft andere ervaringen. Het ene gezin komt bijvoorbeeld uit een gebied dat gebombardeerd is, het andere gezin heeft dat gelukkig niet meegemaakt’, vertelt Brecher.

-Het is belangrijk dat scholen die voor het eerst nieuwkomers opvangen dat niet alleen gaan doen. Brecher: ‘Bel scholen in de buurt om te overleggen wat je samen kunt doen. Of neem contact op met scholen die al langer ervaring hebben met nieuwkomers.’

-In Amsterdam is daartoe een platform in het leven geroepen waarbinnen scholen die nieuwkomers opvangen met elkaar afstemmen. ‘We bespreken wie doet wat, welk aanbod hebben we en wat is de beste plek voor een leerling’, zegt Brecher.

Bekijk ook de button ‘Oekraiense leerlingen’ op onze website. Op deze pagina verzamelen we veelgestelde vragen, informatie en links over onderwijs aan Oekraïense kinderen.
(31-03-2022)

Gerelateerd