Terug naar overzicht

Naar inclusiever onderwijs met 25 maatregelen

Minister Slob van Onderwijs kondigt in een Kamerbrief 25 maatregelen aan om passend onderwijs voor leerlingen, ouders en leraren te verbeteren. Er komt een landelijke norm voor basisondersteuning. Leerlingen krijgen hoorrecht en leerrecht.

De landelijke norm voor basisondersteuning moet verschillen tussen regio’s tegengaan en leraren en ouders meer duidelijkheid bieden. In de norm wordt door onafhankelijke experts omschreven wat er van scholen tenminste verwacht wordt. Scholen en leraren kunnen aan de hand van de norm in gesprek welke ondersteuning leraren nodig hebben.

Hoorrecht en leerrecht
Leerlingen moeten voortaan kunnen meepraten en bepalen wat ze nodig hebben aan ondersteuning. Dat gebeurt nu vaak nog niet. Daarom krijgen zij hoorrecht. Daarnaast krijgen leerlingen leerrecht, dat scholen en samenwerkingsverbanden mogelijk moeten maken. Ook als er deels of tijdelijk afgeweken moet worden van onderwijstijd of de vaste onderwijslocatie.

Andere maatregelen van Slob zijn onder meer het aanpakken van hoge reserves bij samenwerkingsverbanden en de mogelijkheid voor thuiszitters om tijdelijke afstandsonderwijs te volgen.

Naar inclusiever onderwijs
Het doel van de inzet op inclusiever onderwijs is dat leerlingen met en zonder ondersteuningsbehoeften vaker samen dicht bij huis naar dezelfde school kunnen, als het kan in dezelfde klas zitten en elkaar ontmoeten op het schoolplein. Er wordt een plan gemaakt om alle scholen de komende 15 jaar inclusiever te maken. Voor die leerlingen voor wie dit nodig is, blijft er (tijdelijke) plek in een specialistische setting. Het speciaal onderwijs moet hiernaast een specialistisch netwerk worden, dat zijn expertise binnen inclusievere scholen inzet.

De minister stuurt de Kamerbrief ‘Evaluatie en verbeteraanpak passend onderwijs’ als reactie op de evaluatie passend onderwijs.
(05-11-2020)

Gerelateerd