Terug naar overzicht

Kentalis helpt leerlingen van speciaal naar regulier onderwijs

‘Sommigen vinden dat passend onderwijs mislukt is, maar daar denken wij hier heel anders over’, zegt Ramses Vulperhorst, instellingsdirecteur onderwijs bij Kentalis in de binnenkort te verschijnen december-editie van De VBS. ‘Wij zien dagelijks dat passend onderwijs tot betere kansen voor onze leerlingen leidt.’

De komst van passend onderwijs resulteerde in twee constructies: de school-in-schoolsetting en mediumsetting. In beide settings volgen leerlingen met een cluster 2-indicatie (dove en slechthorende leerlingen en leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis) onderwijs binnen de muren van een reguliere school. ‘In het geval van school-in-school krijgen leerlingen speciaal onderwijs maar volgen ze ook lessen met leerlingen van de reguliere school. In het geval van de medi-umsetting staat de leerling ingeschreven bij de reguliere school en volgt daar ook onderwijs, waarbij hij ambulante ondersteuning krijgt van onze mensen, denk aan een logopedist of een gespecialiseerde vakdocent.’

De ervaringen zijn overwegend positief, zeker voor de leerlingen van Kentalis. Ze hebben volgens Vulperhorst een groter sociaal netwerk, ontwikkelen zich sociaal-emotioneel beter en zijn weerbaarder. Ook voor leerlingen van de reguliere scholen werkt de setting positief: het verruimt hun blik op de maatschappij als ze merken dat niet iedereen hetzelfde is en dat sommige mensen leven met een beperking. Daarbij profiteren taalzwakke leerlingen van de expertise van de gespecialiseerde Kentalis-docenten.

Lees hier alvast het volledige artikel uit De VBS over de samenwerking van Kentalis met het reguliere onderwijs.
(8-12-2020)

Gerelateerd