Terug naar overzicht

Kamerdebat over onderwijs na corona, lerarentekort en examens

Gisteren debatteerde de Vaste Kamercommissie Onderwijs van de Tweede Kamer over onder meer corona, eindexamens en het lerarentekort.

Minister Slob van onderwijs deed de toezegging dat begin maart er meer duidelijkheid komt over het meerjarenplan dat de gevolgen van de coronacrisis moet opvangen. Daar komt structureel geld bij. In een breed gesteunde motie vraagt de Kamer aan het kabinet om voor 1 maart te komen met een nationaal programma onderwijs na corona, inclusief financiering.

Lerarentekort
Gebaseerd op de plannen van Merel van Vroonhoven komt de minister op korte termijn ook met een reactie op het tegengaan van het lerarentekort. Als onafhankelijk aanjager lerarentekort adviseerde zij onder meer een landelijke taskforce en betere samenwerking tussen scholen en lerarenopleidingen.

Tevens werkt het ministerie van OCW aan een eigen traject om de tekorten inzichtelijk te krijgen. Een eigen traject omdat, zo zei Slob, het veld niet wilde meewerken aan registratie via lerarentekortisnu.nl. Ook de tekorten in het voortgezet onderwijs worden hierin meegenomen.

Eindexamens
Voor 15 februari wordt er uitsluitsel gegeven over het wel of niet doorgaan van de eindexamens in het vo. Eerder al maakte Slob bekend dat examenleerlingen hun centrale examen dit schooljaar mogen spreiden over twee tijdvakken. Ook mogen ze één of meer vakken doorschuiven naar het tweede tijdvak. Daarnaast krijgen alle leerlingen een extra herkansing.

Curriculum.nu
Er volgen nog een paar adviezen over Curriculum.nu, de herziening van de kerndoelen in het po en eindtermen in het vo. Maar verdere vormgeving wordt overgelaten aan een nieuw kabinet.
(26-1-2021)

Gerelateerd