Terug naar overzicht

Inspectie publiceert handreiking over effectief afstandsonderwijs

Wat zijn de kansen en bedreigingen van afstandsonderwijs? In de handreiking ‘Effectief afstandsonderwijs’ geven de Onderwijsinspectie en de Universiteit Maastricht een overzicht.

Inge de Wolf, strategisch inspecteur en hoogleraar in Maastricht, raadpleegde samen met collega’s wetenschappelijke literatuur. ‘We hebben vanuit de wetenschap gekeken wat aantoonbaar effectief afstandsonderwijs is. Zodat leraren en scholen netjes op een rijtje hebben waar ze op moeten letten als ze het afstandsonderwijs willen verbeteren. Zowel wat betreft risico’s en kansen’, zegt De Wolf op de website van de inspectie.

Kansen
Als voorbeeld van een kans van afstandsonderwijs noemt ze het gebruik van instructievideo’s. ‘Het voordeel is dat leerlingen die op hun gemak kunnen terugkijken, zelfs meerdere keren als ze het niet meteen begrepen hebben.’

Effectieve afstandsles
Een belangrijk kenmerk van een effectieve afstandsles is interactie tussen leerlingen onderling of tussen leraar en leerling. De Wolf: ‘In het fysieke onderwijs zit de interactie er automatisch in, maar bij afstandsonderwijs niet. Dus die moet je dan organiseren. Ook is het effectief om leerlingen zelfstandig aan het werk te zetten. Gebeurt dat voldoende? In de studie staan concrete tips.’

Lees hier de handreiking ‘Effectief afstandsonderwijs’.
(Bron: Inspectie van het Onderwijs, 6-1-2021)

Gerelateerd