Terug naar overzicht

‘Ik kreeg meer kansen omdat ik hoge cijfers haalde’

Montessorischool Leidschenveen uit Den Haag, lid van VBS, hield 4 maart 2019 haar studiedag in het gebouw waar ook VBS gehuisvest is. We luisterden mee naar de opening van de studiedag door Emma Stoks (19), die op de basisschool maandagochtend al haar weektaak af had en op het gymnasium beter scoorde naarmate ze minder lessen bijwoonde.

Emma Stoks zat op een montessorischool, maar wel een die de montessoriprincipes niet zo strikt naleefde. ‘Op maandagochtend had ik mijn weektaak al af. Daardoor kreeg ik klusjes, ik ben heel goed in kopiëren en lamineren.’ Later vertelt ze dat ook veel op onderzoek ging, werkstukken maakte en kleuterlessen bedacht. ‘Maar dat werd niet erkend als leren, ook niet door mij.’

Onderhandelen

Ze ging naar het gymnasium. ‘Daar ontdekte ik dat er meer leerlingen waren die heel goed konden kopiëren en lamineren.’ En ze ontdekte dat ze zich verveelde, én goed kan onderhandelen. ‘Als een leraar vroeg waarom ik niet in de les was geweest, zei ik: maar ik heb toch een 8. Mag ik de hele week wegblijven als ik een 9 haal? Hoe minder ik in de lessen was hoe hoger mijn cijfers waren.’

Ze ging andere dingen doen, richtte een soort vakbond voor leerlingen op die bemiddelde tussen leerlingen en leraren en rectoren als er zaken niet lekker liepen op school. Ze organiseerde een onderwijsdag met 40 workshops door onder meer ondernemers en hoogleraren over hoe het anders kan in het onderwijs. En vanaf haar 15e volgde ze de helft van de week vakken op de universiteit. ‘Het was niet dat ik slimmer was. Ik merkte dat ik meer kansen kreeg omdat ik hoge cijfers haalde. En ik vond het oneerlijk dat leerlingen die minder hoge cijfers haalden niet de kans kregen andere dingen naast school te doen.’

Leren gebeurt overal

Daarom pleit Emma Stoks ervoor meer verschillende manieren van leren mogelijk te maken. ‘Je ontwikkelt je altijd en overal, ook als volwassene. Ik zeg niet dat je geen lessen moet geven, maar leren gebeurt op veel meer plekken dan alleen op school. Dat moet je inzichtelijk en mogelijk maken’, vindt ze. Dat was een mooi uitgangspunt voor de studiedag van Montessorischool Leidschenveen die haar visie onder de loep zou nemen en over de school van de toekomst ging nadenken.

Bekijk de website van Emma Stoks en haar Tedx talk over leren slimmer, beter en anders te maken.

Gerelateerd