Terug naar overzicht

Zeven tips uit vragenuurtje corona & (crisis)communicatie

Waarop te letten bij communicatie ten tijde van de tweede coronagolf? Het stond centraal tijdens het vragenuurtje corona & (crisis)communicatie dat VBS donderdag 12 november via Teams organiseerde. Onder leiding van onze partner en communicatie-expert Akke Tick werd een open gesprek gevoerd over dilemma’s en zorgen rondom dit thema. Haar tips en adviezen op een rij:

Basisprincipes crisiscommunicatie:

  • Stel (voordat de crisis uitbreekt) een plan op
    Zodat iedereen onder andere weet wie intern en extern mag communiceren en wie niet.
  • Zorg voor een prettige sparringpartner
    Zodat je de soms ruwe waarheid in vertrouwen kunt bespreken, twijfels kunt delen en samen kunt komen tot zorgvuldige communicatie.
  • Communiceer eerst intern en dan extern
    Om te voorkomen dat medewerkers en ouders het van elkaar of uit de media vernemen.
  • Blijf als school bij jezelf
    Zorg dat in elke situatie de communicatie past bij de waarden die de school uitdraagt.
  • Communicatie lost het probleem het niet op
    Met de juiste communicatie creëer je begrip en rust, maar geen oplossing voor de crisis.

Communicatie in tijden van corona:

  • Hoe omgaan met verwachtingen en verlangens van ouders rondom het huidige onderwijs?
    Stel als school vast wat je – in deze gewijzigde crisisomstandigheden – aan onderwijs wilt en kunt bieden. Wat is je visie en beleid hierop? Communiceer dit eerst intern zodat medewerkers met één stem spreken en het beleid ook uitdragen. En richting ouders: toon begrip voor hun gevoelens, wees duidelijk wat betreft het beleid en houd je hieraan. Vraag jezelf vervolgens geregeld af of je beleid nog passend is of aangepast moet worden.
  • Wat is in tijden van corona de juiste vorm van communiceren?
    Een mail, telefoontje, ingesproken bericht, animatie of videoboodschap: het zijn verschillende vormen van communiceren. Zorg dat je boodschap aankomt bij je doelgroep. Dat vergt soms creativiteit. Voor de vierde keer een brief met informatie van de GGD versturen? Zet die in eens in een andere context en vraag je af of de informatie überhaupt nog relevant is. Ouders die op hun tandvlees lopen? Bel die voordat je de mail verstuurt. En schrijf vanuit de ouder. Dus niet ‘we doen het zo, want dan ontlasten we onze leerkrachten’ maar ‘we doen het zo, zodat uw kind onderwijs kan blijven genieten’.

Meer tips en adviezen vind je op onze Checklist communicatie met ouders / verzorgers. Met onder andere aandacht voor wat te doen als de ruis op de lijn en werkdruk toenemen.
(16-11-2020)

Gerelateerd