Terug naar overzicht

Een duik in het onderzoekskader Onderwijsinspectie: dit valt op

Vorige week vond de kennissessie ‘Inspectiebezoek: waarop letten’ plaats. Koert Capel dook samen met directeuren, bestuurders en stafleden uit po en vo dieper in de tekst van de onderzoekskaders. Wat valt op of is nieuw? We zetten het op een rij samen met een aantal nuttige links.

Koert Capel was tot recent voorzitter van het College van Bestuur van Jenaplanschool Antonius Abt. Als adviseur kwaliteitszaken is hij betrokken geweest bij de voorbereiding van tientallen inspectiebezoeken in het po, vo en mbo.

Opvallende ontwikkelingen

Koert toonde dat de Inspectie in 2024 zelf veel kritiek kreeg, maar intussen ook 35 PO-besturen onvoldoende heeft bevonden. Vaak is de ‘niet gesloten besturingscirkel’ hiervan de oorzaak. Ook verwijst de Inspectie steeds vaker naar de noodzaak van het goed kennen van de eigen leerlingenpopulatie. Verder valt op dat het ‘hebben van hoge verwachtingen van leerlingen’ expliciet aan het onderzoekskader is toegevoegd.

Kader: lees ‘door de tekst heen’

Koert adviseerde de deelnemers het onderzoekskader zorgvuldig te lezen en zich te beperken tot de rode teksten uit hoofdstuk 4 en 5. Die teksten zijn kort, maar juist daarom heeft élk woord een eigen zeggingskracht. Door de teksten vanuit die gedachte te lezen, wordt de wereld erachter duidelijk. Koert gaf voorbeelden op basis van ‘triggerwoorden’, zoals deze:

  • Basiskwaliteit aanbod school, vanaf pagina 33
    Het aanbod van de school is afgestemd op de leerlingenpopulatie en sluit aan bij het (taal)niveau en de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Het woord ‘is’ is niet zomaar een hulpwerkwoord, het wijst op een aantoonbare aanwezigheid. Klopt dat bij jullie?
  • Zicht op ontwikkeling en begeleiding, vanaf pagina 34
    De school verzamelt vanaf binnenkomst systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van leerlingen op alle voor het onderwijs belangrijke domeinen. Dat is dus niet ‘bij binnenkomst’ of ‘af en toe’, maar met een plan, een doel en actieve bijstelling.
  • Kwaliteitsgebied onderwijsresultaten, vanaf pagina 40
    De cognitieve eindresultaten liggen op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. Wiens verwachting is dat? Werken jullie allemaal aan dezelfde verwachting? En wat zijn preciés de kenmerken van je leerlingenpopulatie?

De volledige tekst van het onderzoekskader po en vo vind je hier.

Nuttige links

Gerelateerd