Terug naar overzicht

De Verwondering in Alteveer gaat van particulier naar bekostigd onderwijs

Jezelf kunnen zijn, daar gelooft Marjan Kolk sterk in. Omdat ze voor haar zoon geen school kon vinden die bij haar filosofie paste, richtte ze zeven jaar geleden De Verwondering op. Van particulier onderwijs stapt ze nu – na goedkeuring van OCW – over op bekostigd onderwijs. Wat is de beweegreden?

De geboorte van een meervoudig beperkte dochter maakte dat Marjan Kolk zich afvroeg: wat is nu echt belangrijk in het leven? Jezelf kunnen zijn, was kort gezegd de conclusie. Dit inzicht – samen met het gegeven dat ze voor haar prikkelgevoelige zoon geen school kon vinden – leidde tot de oprichting van De Verwondering. ‘Een particuliere school omdat staatsbekostiging met onze filosofie niet mogelijk was.’

Niet nog meer rekensommen

‘Zelf was ik een brave en slimme leerling die ter uitdaging vooral meer rekensommen kreeg. Terwijl ik veel meer was geholpen met sociale en emotionele kennis. Bijvoorbeeld over hoe te luisteren naar je lichaam of over hoe samen een ruzie te beslechten in plaats van te doen wat je wordt gezegd. Binnen De Verwondering ligt de focus op sociaal-emotioneel en ervaringsgericht onderwijs, waarbij we de leerstof aanpassen aan wat het kind nodig heeft.’

Beweegredenen voor staatsbekostiging

‘Particulier onderwijs is duur en naarmate de jaren verstreken werd het rondkrijgen van de financiën een steeds groter gevecht. De leerkrachten bij ons op school verdienen minder dan op een niet-particuliere school. Al hebben we nooit problemen gehad met het vinden van personeel, je gunt je medewerkers op den duur meer salaris. Ook gun ik ieder kind het onderwijs dat wij op school geven, ook de kinderen van ouders die geen duizenden euro’s per jaar kunnen betalen.’

Filosofie behouden is grootste uitdaging

De grootste uitdaging van de stap naar bekostigd onderwijs is het behouden van de filosofie van De Verwondering. ‘We zijn inmiddels goed in omdenken. We moeten in acht jaar tijd groeien naar 200 leerlingen, maar willen de klassen en schoolgebouwen wel klein houden. Om dit laatste te realiseren kunnen we de onderbouw en bovenbouw hopelijk in twee aparte gebouwen onderbrengen of apart van elkaar in één gebouw. Wat we nu ook niet doen is toetsen, terwijl dat straks één keer per jaar moet. We zijn nog op zoek naar een toets die het best bij onze school past. Ik heb er alle vertrouwen in dat we straks onderwijs kunnen geven zoals wij dat willen, binnen de regels van de wet.’

VBS wenst aspirant-lid De Verwondering veel succes in de aanloop naar de opening als bekostigde school. Komend schooljaar meer over het verloop van deze overgang in onze nieuwsbrief.

Gerelateerd