Op 16 januari 2025 vond het rondetafelgesprek Sturing in het funderend onderwijs plaats. De vaste Kamercommissie OCW had verschillende vertegenwoordigers uit het onderwijs uitgenodigd om over dit thema in gesprek te gaan, vanuit het perspectief van leraren, ouders, schoolleiders en schoolbesturen.
Uitgangspunt waren de ‘denkrichtingen ongeacht sturingskeuze’ uit de Kamerbrief over herijking sturing van april 2024. In de Kamerbrief worden drie scenario’s gepresenteerd, deze variëren van gereguleerde zelfsturing (Scenario A: ‘besturen aan zet’) tot actieve centrale sturing vanuit Den Haag (Scenario C: ‘scholen aan zet’). Scenario B (Besturen aan zet voor maatschappelijke opdracht, scholen aan zet voor onderwijskundige vraagstukken) zit daar tussen in. Voor onder andere de PO-Raad en de VO-raad is het duidelijk dat alleen gezamenlijk de sector vooruit kan worden geholpen.
Het rondetafelgesprek werd georganiseerd in aanloop naar het Kamerdebat over sturing op 12 februari 2025. Ter voorbereiding gaan de Tweede Kamerleden ook op 5 februari nog met een groep bestuurders en schoolleiders in gesprek tijdens een expertmeeting over bekostiging van het funderend onderwijs.
Code Goed Onderwijsbestuur
De afgelopen jaren is steeds meer nadruk op het functioneren van de bestuurder komen te liggen, zowel in media, de politiek als de maatschappij. De beroepsgroep wil daarom laten zien dat ze verantwoordelijk omgaat met de publieke middelen en ook daadwerkelijk iets betekent voor het onderwijs. De Code Goed Onderwijsbestuur is cruciaal om het maatschappelijke vertrouwen in publieke instellingen, zoals scholen, te waarborgen. De code is een dynamisch document, in december was de ALV van de VO-raad voor om de code uit te breiden met drie nieuwe lidmaatschapseisen van de VO-raad: verplichte accreditatie, het opnemen van bestuurlijke samenwerking in het jaarverslag en belangenverstrengeling.
Op dit moment wordt gewerkt aan een gezamenlijke code funderend onderwijs.
Beroepsprofiel en accreditatie
In 2024 is het beroepsprofiel bestuurders gepubliceerd. Dit beroepsprofiel is een eigen initiatief van de sector funderend onderwijs met als doel de professionele ontwikkeling en doorontwikkeling van bestuurders te bevorderen. Het profiel is een samenwerking van de VvOB, de PO-Raad en de VO-raad.
Gelijktijdig aan de ontwikkeling van het beroepsprofiel ontwikkelden VvOB, PO-Raad en VO-raad een werkwijze voor accreditatie. In twee pilots hebben inmiddels dertig bestuurders het accreditatietraject doorlopen. In 2026 gaat een organisatie van start die de accreditatie in het funderend onderwijs zal organiseren.