Twee dagen voordat de Onderwijsinspectie haar jaarlijkse Staat van het Onderwijs publiceerde, lanceerde Hogeschool Saxion een positiever perspectief: De Staat van het Vernieuwingsonderwijs. Deze publicatie, opgesteld in samenwerking met de Nederlandse Dalton Vereniging, de Nederlandse Jenaplan Vereniging, de Vereniging voor Freinetpedagogie, de Nederlandse Montessori Vereniging en de Vereniging van Vrije Scholen, belicht de positieve en unieke waarde van vernieuwingsscholen in Nederland.
Met bijna 900 vernieuwingsscholen die gezamenlijk haast een kwart miljoen leerlingen bedienen, spelen deze scholen een essentiële rol binnen het Nederlandse onderwijs. Bovendien maken ze al bijna een eeuw deel uit van het Nederlandse onderwijsbestel. Toch wordt hun bijdrage in onderwijsrapportages zoals de Staat van het Onderwijs niet of nauwelijks belicht. Deze publicatie biedt daarom een perspectief op drie cruciale thema’s: Positieve impact, Aandacht voor vernieuwingsscholen en Brede persoonsvorming en visie in onderwijs.
Staat van het Onderwijs: aandacht voor onbenut talent en burgerschap
Op 16 april 2025 publiceerde de Onderwijsinspectie de jaarlijkse Staat van het Onderwijs. De inspectie vraagt aandacht voor onbenut talent in de samenleving en voor burgerschapsonderwijs.
“Het is een kernfunctie van het onderwijs om de toekomstige generatie op te leiden tot actieve burgers die onze democratie zowel dragen als verdedigen. Dit kan het onderwijs natuurlijk niet alleen, maar het heeft daar wel een belangrijke rol in. Veel scholen en instellingen worstelen echter met deze opgave. Dat blijkt onder andere uit de grote hoeveelheid herstelopdrachten die de Inspectie van het Onderwijs geeft op burgerschap en de beperkte burgerschapskennis van onze leerlingen.
Ook op andere plekken in het onderwijs liggen kansen om leerlingen en studenten tot ontwikkeling te laten komen. Die kansen moeten we benutten, omdat het juist in tijden van verandering en onrust belangrijk is dat onze jongeren weerbaar en toekomstbestendig zijn. Docenten, schoolleiders en bestuurders verdienen steun bij deze uitdagende opgave.”