Terug naar overzicht

Crisiscommunicatie in coronatijd: enkele tips uit onze kennissessie

Waar ligt jouw grens? Dit was een van de vragen die ter sprake kwam tijdens de sessie rondom crisiscommunicatie in coronatijd op 14 december. Voor een van de directeuren was de grens bedreigingen. Zij deed aangifte, daarbij gesteund door haar bestuur en MR. Haal steun in je omgeving en zoek een sparringpartner waren tips die ter sprake kwamen. Voor sparren kun je ook altijd in vertrouwen bij de VBS Helpdesk terecht.

Ook is het belangrijk dat het hele team inclusief het bestuur met één mond spreekt. Maak met iedereen goede afspraken bijvoorbeeld over wie communiceert. Soms is trouwens het expliciteren van bepaalde verwachtingen essentieel bleek tijdens de sessie: mag een bestuurslid jouw mobiele nummer aan een ouder geven?

De ruimte die er in de overheidsmaatregelen zit en de onduidelijke formuleringen bezorgen scholen heel wat werk om beleid te maken. En beleid komt voor de communicatie, werd ook nog even aangestipt. Communiceer niet vanuit paniek of heftige emotie. Zorg dat je weet waar je voor staat, voordat je communiceert. Je kunt ook communiceren dat je het nog niet weet, en wanneer je het waarschijnlijk wel weet. Bepaal het moment voor dit laatste royaal, houd rekening met tegenslagen. Als je eerder communiceert is iedereen blij, doe je het te laat om alle goede redenen, heb je frustratie en wellicht een deukje in geloofwaardigheid/betrouwbaarheid.

Kies ook het juiste kanaal. Gebruik de kanalen die je meestal gebruikt: never change a winning team. Wees wel flexibel. Misschien moet je die ene kwetsbare ouder wel even zelf bellen voordat je iets mailt aan alle ouders. En geef zo nodig extra steun aan die leerkracht die moeite heeft met omgaan met bepaalde ouders. Het zijn bijzondere tijden.

Tot slot nog vijf tips die handig zijn op orde te hebben:

  • Stel (voordat de crisis uitbreekt) een plan op
    Zodat iedereen onder andere weet wie intern en extern mag communiceren en wie niet.
  • Zorg voor een prettige sparringpartner
    Zodat je de soms ruwe waarheid in vertrouwen kunt bespreken, twijfels kunt delen en samen kunt komen tot zorgvuldige communicatie.
  • Communiceer eerst intern en dan extern
    Om te voorkomen dat medewerkers en ouders het van elkaar of uit de media vernemen.
  • Blijf als school bij jezelf
    Zorg dat in elke situatie de communicatie past bij de waarden die de school uitdraagt.
  • Communicatie lost het probleem het niet op
    Met de juiste communicatie creëer je begrip en rust, maar geen oplossing voor de crisis.

Wil je deze kennissessie ook bijwonen? Meld je hier aan voor de kennissessie Communicatie in coronatijd op 17 februari 2022.

De VBS Helpdesk staat ook voor je klaar!
Wil je dat iemand met je meedenkt over communicatie in coronatijd of heb je een andere vraag? Neem contact op met Nienke van de VBS Helpdesk via 070 – 3315215, helpdesk@vbs.nl of via WhatsApp: 06 – 330 296 94. De Helpdesk is dagelijks bereikbaar van 09.00 – 15.00 uur.
(15-12-2021)

Gerelateerd