Terug naar overzicht

Casus: minutieus observeren leerling, die zich bekeken voelt en depressief raakt. Mag dat?

Een leerkracht observeert een leerling in groep 5 minutieus. De ouders stellen dat dit volgens de PMT-therapeut en psychiater kan leiden tot niet-kind eigen gedrag en niet nuttig is. Ondanks hun verzoek roept de school de leerkracht geen halt toe. De ouders dienen een klacht in: de leerkracht had hun kind niet mogen observeren. Lees hier het oordeel van de Commissie.

Onderhavige vormt een van de klachtonderdelen

Standpunt ouder

Hun zoon heeft een depressie gekregen door de geestelijke mishandeling van de leerkracht. Hij voelde zich door de observaties van de leerkracht bekeken als een insect onder een microscoop. Als gevolg hiervan wilde hij liever dood dan dat hij naar school moest.

Standpunt school

In het begin van het schooljaar heeft de leerkracht een gesprek gehad met ouders. Tijdens dit gesprek is besproken dat de leerling op school ander gedrag vertoont dan thuis of op de zorgboerderij. Ook de onderwijsassistent en de ambulant begeleider hebben dit gedrag gezien. Er was meer aan de hand met de leerling en dat moest goed onderzocht worden. School begrijpt dat ouders de observaties als minutieus omschrijven. Toch was het nodig om een reëel beeld van het structurele gedrag van leerling te krijgen, over een langere periode.

Oordeel commissie

De leerkracht is begonnen met de observaties toen het niet goed ging met leerling in de klas. De observaties werden door de leerkracht gebruikt om het gedrag van leerling te beschrijven. Dit hoort bij zijn taak als leerkracht. Uit het logboek blijkt dat het om feitelijke observaties gaat, ingegeven door de klacht van ouders dat er in het voorgaande leerjaar te weinig communicatie is geweest over het problematische gedrag van leerling.

De Commissie kan zich voorstellen dat door de optelsom van observaties en uitgebreide begeleiding, de leerling het gevoel kan hebben gekregen een ’probleemgeval’ te zijn, waardoor hij niet goed in zijn vel kwam te zitten. Hoewel de begeleiding van de leerling met de beste intenties is ingezet, heeft dit helaas niet uitgepakt zoals bedoeld. Desondanks is niet gebleken dat ouders tegen de observaties bezwaar hebben gemaakt, bijvoorbeeld door dit in het logboek te vermelden. Dit alles meegenomen, oordeelt de Commissie dat de leerkracht de leerling had mogen observeren.

Lees hier de hele uitspraak van GCBO

Gerelateerd