School dient een TLV-aanvraag voor de zomervakantie in. Op een aantal punten voldoet de aanvraag niet, de fouten kan de school pas na de vakantie corrigeren. School informeert moeder hier na de vakantie over en vertelt dan ook dat er op dat moment toch geen plek is voor de leerling op het speciaal onderwijs. Terwijl leerling zich hier tijdens de zomervakantie op had voorbereid. Klacht over te laat indienen TLV-aanvraag ongegrond, klacht over onjuiste communicatie gegrond.
Standpunt moeder
Moeder is boos en verdrietig. Omdat haar zoon na de zomervakantie niet naar het speciaal onderwijs kon, kwam hij (halve dagen) thuis te zitten. Hierdoor heeft hij een leerachterstand opgelopen. Moeder voelt zich niet gehoord en niet serieus genomen. School heeft haar niet betrokken bij de genomen stappen, miskent de impact op haar zoon en heeft gebrekkig gecommuniceerd.
Standpunt school
De TLV-aanvraag is wel tijdig voor de zomervakantie ingediend, deze bleek echter niet te voldoen. Dit kon school pas na de vakantie corrigeren, waarna de TLV-verklaring alsnog is afgegeven. School was net als moeder verrast dat de leerling na de zomer niet naar het speciaal onderwijs.
Omdat de leerling alleen functioneert als hij een-op-een begeleiding krijgt, was het volledige dagen laten meedraaien in groep 3 geen optie. De school begrijpt dat de beperkte schooltijden lastig te organiseren zijn voor moeder en onwenselijk zijn voor een jong schoolgaand kind. Maar het is niet realistisch dat school vijf dagen een-op-een-begeleiding inzet. Een begeleider voor zoveel uur is niet beschikbaar en is voor de school niet te betalen.
Oordeel Commissie
De Commissie oordeelt dat de TLV-aanvraag tijdig is ingediend. Dat vanwege een fout in de aanvraag de toelaatbaarheidsverklaring niet is verleend maakt dit niet anders. Dit klachtonderdeel is ongegrond.
De Commissie constateert dat de communicatie van school met moeder vanaf de fout in de TLV-aanvraag vlak voor de zomervakantie mis is gegaan. Hoewel school net als moeder verrast was dat leerling in het begin van het schooljaar niet kon starten op zijn nieuwe school, is het begrijpelijk dat moeder dit school kwalijk neemt.
School had moeder voor de zomervakantie moeten inlichten over de fout in de TLV-aanvraag. Dit valt een professionele organisatie als school te verwijten. Dat school na de zomervakantie moeder heeft proberen mee te nemen, was te laat. Moeder – die de hele zomer in de veronderstelling was dat haar zoon naar de nieuwe school zou gaan – had het vertrouwen inmiddels verloren in de school. Klacht over gebrekkige communicatie gegrond.