Het gaat om een leerling met gedrag- en leerproblemen. In groep 5, na weer een incident, besluit school om deze leerling in een aparte ruimte les te gaan geven. Om hem goed te kunnen blijven onderwijzen en de veiligheid in de klas te waarborgen. Volgens ouders is sprake van wanbeleid en is het besluit zonder waarschuwing genomen. Lees hier het oordeel van de klachtencommissie.
Standpunt ouders
Volgens ouders is er allereerst sprake van wanbeleid, nu de directeur van de school de adviezen van de IB’er en de ambulant begeleider ten aanzien van de leerling, niet heeft opgevolgd. Ten tweede heeft de directeur de leerling zonder enige waarschuwing buiten de groep in een aparte ruimte geplaatst, waar hij wekenlang één op één les kreeg.
Standpunt school
- School erkent dat de leerling kwetsbaar is en extra ondersteuning behoeft;
- Vanaf groep 4 kreeg school hiervoor extra begeleiding vanuit het SWV;
- In groep 5 bleek dat klasgenoten bang waren voor de leerling, soms zelfs werden gepest;
- Ook de leerkrachten en leerondersteuner van groep 5 waren ten einde raad;
- Dit alles heeft ertoe genoopt de leerling apart les te gaan geven;
- In het gesprek dat volgde met o.a. ouders, directeur en IB’er heeft directeur laten weten dat school wil kijken of een ander soort onderwijs beter zou zijn voor leerling.
Oordeel Commissie
De Commissie constateert dat school het beste voor de leerling heeft gewild, alsook voor de groep. Voor klagers voelde de maatregel om leerling apart te zetten als het hem buitensluiten. School heeft echter uitgelegd dat zij geen andere mogelijkheid meer zag. Er was al extra begeleiding vanaf groep 4 door leerkracht, IB-er en onderwijsondersteuner geboden. En ook begeleiding vanuit het SWV en l afspraken rondom time-outs. Dit alles hielp niet. De klachten van andere ouders kwamen er nog bij.
Voor de (inmiddels handelingsverlegen) school was het solo onderwijs laatste redmiddel om leerling goed onderwijs te kunnen bieden en de veiligheid in de klas te waarborgen. Volgens de Commissie is het voldoende aannemelijk dat het een noodmaatregel was. De klacht dat adviezen van de IB’er en ambulant begeleider niet zijn meegenomen in het besluit, acht de commissie onvoldoende onderbouwd. Beide klachten van ouders verklaart zij ongegrond.
Tot slot: tijdens de hoorzitting bleek dat de leerling inmiddels in een parallelle klas was geplaatst, onder voorwaarden vastgelegd in een door leerling en school ondertekend contract. Volgens ouders functioneerde hij daar tot dan toe goed, zij waren blij met de nieuwe situatie.