Terug naar overzicht

Casus: Klacht over niet tijdig opstellen OPP door school

Ondanks herhaaldelijke verzoeken heeft school volgens ouders verzuimd tijdig een OPP op te stellen, met negatieve gevolgen voor hun kind. School erkent dat zij het OPP te laat heeft opgesteld, maar van negatieve gevolgen voor de leerling is geen sprake omdat er wel degelijk ondersteuning is geboden. Dit oordeelt de klachtencommissie.

Standpunt ouders

Ouders zijn ontevreden over school, met name over de communicatie en de ondersteuning van hun zoon. Ze verwijten de school het volgende:

  • School heeft geen contact opgenomen met ouders na de beslissing van de interne klachtencommissie, dat de OPP te laat was en er een duidelijk plan vanuit school ontbrak.
  • Het ondanks herhaaldelijke verzoeken niet tijdig opstellen van een OPP en het niet betrokken worden bij het opstellen van het nieuwe OPP, ondanks verzoek om uitleg en overleg.
  • Algemene bezorgdheid over de aanpak van school. School neemt zorgen ouders niet serieus en onderneemt geen adequate stappen om hun kind te ondersteunen.

Standpunt verweerders

Volgens school is er wel veel contact is geweest met ouders, ook via e-mail en gesprekken. En er is – op aanbeveling van de interne klachtencommissie – een mediationgesprek geweest tussen ouders en school om de communicatie te verbeteren.

Het eerste OPP heeft school inderdaad te laat opgesteld, maar dat heeft geen negatieve gevolgen voor de leerling gehad. Er zijn, samen met het ondersteuningsteam van het samenwerkingsverband, inspanningen geleverd om passend onderwijs te bieden aan leerling, ondanks het late OPP.

Oordeel Commissie

De Commissie constateert dat school wel in gesprek was met ouders, er is zelfs een mediationgesprek geweest. Dat ouders niet zijn betrokken zijn acht zij daarom niet aannemelijk. Dat het ontbreken van het OPP ernstige gevolgen voor de leerling heeft gehad, hebben ouders niet voldoende onderbouwd. Dat school voldoende inspanningen heeft geleverd om passend onderwijs te bieden, is wel aannemelijk gemaakt.
De klachten over communicatie en betrokkenheid zijn ongegrond. De klacht over het te late OPP heeft de interne klachtenprocedure al gegrond verklaard.

Lees hier de hele uitspraak van de Landelijke Klachtencommissie voor het Christelijk po en vo.

Gerelateerd