Terug naar overzicht

Casus: Klacht over niet planmatige / onvoldoende ondersteuning door school bij spelling en rekenen

In groep 8 wordt bij een leerling een flinke leerachterstand in spelling en rekenen vastgesteld. Volgens moeder is dit aan school te wijten. School heeft de leerproblemen niet tijdig erkend en te weinig ondersteuning geboden. En er is geen ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld. De klacht is deels gegrond. Een planmatig ondersteuningsaanbod ontbreekt. Maar of de leerachterstand een gevolg is van onvoldoende ondersteuning, kan de Commissie niet vaststellen. Ten tijden van de klachtbehandeling zit de leerling in de eerste klas van de middelbare school.

Standpunt klager

Moeder heeft al vanaf groep 4 zorgen geuit over de leerprestaties van haar dochter. School nam deze signalen niet serieus. Nooit is onderzocht waarom het rekenen niet goed ging en er is geen rekenplan opgesteld. Op het gebied van spelling is er nauwelijks ondersteuning geweest. Pas in groep 8 is een plan van aanpak opgesteld. School had extra ondersteuning op het gebied van spelling moeten geven en het dyslexieprotocol moeten volgen. Naar dit laatste is te laat onderzoek gedaan. Dochter heeft door dit alles jarenlang onderwijs op een te laag niveau gehad, met leerachterstanden als gevolg. Moeder wil ook een vergoeding van de door haar ingeschakelde bijles.

Standpunt school

School heeft de leerling vanaf groep 3 structureel ondersteund. Hierbij zijn externe deskundige betrokken en alle stappen zijn genomen in overleg met ouders. Er werd gewerkt met een eigen leerlijn voor rekenen en er is volgens het officiële dyslexieprotocol gehandeld. De school erkent dat er geen OPP is opgesteld. De school ging uit van vertrouwen, het contact was goed. De verslagen van het ondersteuningsteam zijn altijd gedeeld met de ouders en zij hebben ook altijd gelegenheid gehad erop te reageren. De achterstanden zijn niet ontstaan door het handelen van school.

Oordeel Commissie

Gebleken is dat de school ondersteuning voor rekenen en spelling heeft geboden. Dit is echter niet planmatig aangepakt en er is ook geen periodiek verslag van gemaakt. Het is niet duidelijk wat de ondersteuning op de verschillende momenten is geweest, of en hoe dit is geëvalueerd en hoe dit heeft geleid tot de bijstelling van handelingsplannen voor zowel rekenen als spelling. 

Bovendien ontbreekt een OPP terwijl dit een centrale rol speelt in het cyclische proces van planmatig handelen bij het onderwijs. School moet deze jaarlijks evalueren zodat ouders en school kunnen bespreken wat het effect van de geboden ondersteuning is. Zo kunnen de ondersteuning en de verwachtingen ten aanzien van de leerling tijdig worden bijgesteld. Doordat deze planmatige aanpak ontbrak, zijn ouders in groep 8 negatief verrast door het reken- en spellingniveau van hun dochter.

Gezien de zorgen die er waren, de schoolresultaten en langdurige behoefte aan ondersteuning had van school verwacht mogen worden dat de ondersteuning op planmatige wijze werd geboden. Op dit punt is de klacht gegrond. Voor het overige is de klacht ongegrond. Of de leerachterstand een gevolg is van onvoldoende ondersteuning, kan de Commissie niet vaststellen.

Lees hier de gehele uitspraak van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs

Gerelateerd