Vanaf groep vier gaat het niet goed met een leerling, in groep vijf verslechtert de situatie. Nog voor het eind van groep vijf wordt de leerling overgeplaatst naar het speciaal onderwijs. Volgens ouders had hun kind met de juiste begeleiding op de school kunnen blijven. Hun klacht wordt deels gegrond verklaard. School krijgt de aanbeveling om de begeleiding van leerlingen planmatiger vorm te geven en de communicatie met ouders te verbeteren.
Standpunt ouders
- De school heeft adviezen genegeerd
Door zich niet te houden aan adviezen van deskundigen c.q. deze adviezen niet serieus te nemen, heeft school bijgedragen aan de achteruitgang van hun zoon. - De school heeft onveilige leeromgeving gecreëerd
Volgens ouders werd hun zoon ten onrechte beschuldigd van verschillende incidenten, waardoor een vertrouwensbreuk ontstond. - De onjuiste informatie in leerdossier heeft negatieve impact op schoolloopbaan
School werkte niet mee aan het verzoek van ouders om het leerlingdossier aan te passen. Door de onjuiste informatie in dit dossier kan hun zoon hinder ondervinden bij een overstap naar aan andere school.
Standpunt verweerder
Verweerder betwist de klachten grotendeels. Zij heeft zich ingespannen om de leerling te ondersteunen, al erkent zij dat er problemen waren met de communicatie. Van een onveilige leeromgeving was geen sprake. Aan ouders is de mogelijkheid geboden het leerlingdossier in te zien, onder de voorwaarde dat een schoolmedewerker erbij zou zijn. Volgens school is er geen reden om aan te nemen dat het leerlingdossier in de toekomst een negatieve invloed heeft op een overstap naar een andere school.
Oordeel Commissie
De school is tekort geschoten in het opvolgen van adviezen en in de communicatie met de ouders. De commissie acht niet bewezen dat er een onveilige leeromgeving was. Dat ouders het leerlingdossier alleen met een medewerker mochten inzien, is niet onredelijk. Dat informatie uit het leerlingdossier een negatieve invloed zou hebben op een mogelijke overstap, ziet de Commissie niet in. School krijgt de aanbeveling om de begeleiding van leerlingen planmatiger vorm te geven en de communicatie met ouders te verbeteren.
De volledige uitspraak van GCBO lees je hier.