De ouders van de leerling klagen dat hun zoon in groep 7 niet in de plusklas van school is geplaatst. Dit was door de leerkracht beloofd. Hun zoon had de hoogste cito-scores en de juiste motivatie. Door niet duidelijk te maken waarom hij niet mocht deelnemen, is zijn zelfvertrouwen geschaad. Lees hier het oordeel én het advies van de commissie.
Standpunt ouders
De leerkracht van groep 6 heeft aan het einde van dat gezegd schooljaar dat dat hun zoon geschikt is voor de plusklas. De groep 7 leerkracht komt erop terug en daar heeft hun zoon last van gehad. De leerkracht van groep 7 had aan de leerkracht van groep 6 kunnen navragen welk beeld hij had van hun zoon. School heeft ook niet geprobeerd om inzicht te krijgen in de beleving van hun zoon over de plusklas. Van ouders hoefde het niet, hun zoon wilde het zelf graag. Er is geen oplossing gezocht voor de wens van hun zoon om deel te nemen aan de plusklas.
Standpunt school
Er is in groep 6 geen toezegging gedaan de leerling kon deelnemen aan de plusklas. Bij de overdracht is wel gesproken over verrijking. Dit kan school op diverse manieren bieden: in een plusklas of in de eigen klas. Voor dit laatste is gekozen omdat de leerling baat had bij klassikaal onderwijs, de instructie en nabijheid van de leerkracht. Leerling is een jongen die de leerstof goed eigen kan maken, maar hij legt de lat hoog voor zichzelf en is perfectionistisch. In de klas is zijn zelfvertrouwen gegroeid en er zijn gesprekken gevoerd over zijn welbevinden. Leerling had vragen over de beslissing van de school dat hij niet mocht deelnemen aan de plusklas, maar liet ook blijken met plezier naar school te gaan.
Oordeel klachtencommissie
School heeft deugdelijk onderbouwd waarom een verrijkingsaanbod in de klas beter recht deed aan wat leerling nodig had om te leren. De Commissie kan school volgen in haar afweging waarbij doorslaggevend is geweest dat voor leerling, vanwege zijn perfectionisme en zijn behoefte aan leerkrachtnabijheid en positieve bevestiging, een verrijkingsaanbod in de klas passender was. Ook is gebleken dat de school dit heeft besproken met leerling en ouders. De klacht is ongegrond.
Advies commissie
Het is een bekend fenomeen dat leerlingen en hun ouders om verschillende redenen grote waarde kunnen hechten aan deelname aan een verrijkingsgroep. De inhoud van een verrijkingsgroep kan vanwege de onderwijskundige en pedagogische vrijheid van een school per school verschillend zijn. Bijvoorbeeld een cognitieve verrijking, een creatieve verrijking of het stimuleren van projectmatig werken. Om teleurstelling te voorkomen is het belangrijk dat een school het doel van een verrijkingsgroep en de criteria voor toelating duidelijk kenbaar maakt aan leerlingen en hun ouders.
Lees hier de volledige uitspraak van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs