Ouders van een hoogbegaafde leerling dienen een klacht in bij school. In een brief benoemen zij tekortkomingen van school en stellen hun dochter onvoldoende is begeleid. School gaat hier niet op in om een welles-nietes discussie te voorkomen. Wel beaamt zij dat ze verwachtingen beter had kunnen managen. Volgens ouders gaat school hier voorbij aan zaken die mis zijn gegaan. Zij dienen een klacht in bij GCBO, die de klacht gegrond verklaard en het belang van een goede signaleringswijze bij hoogbegaafdheid benadrukt.
Standpunt ouders
Ouders vinden dat de school hun dochter onvoldoende heeft begeleid. Er is geen didactisch onderzoek uitgevoerd en geen ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opgesteld, terwijl daar wel aanleiding toe was. Ook werd externe deskundigen de toegang tot de school geweigerd. Ondanks herhaalde verzoeken bleef het lesaanbod ongewijzigd en niet aangepast aan haar niveau. De ouders voelen zich door de school afgeschilderd als veeleisend, terwijl zij enkel passende ondersteuning vroegen. Zij menen dat de school haar zorgplicht niet is nagekomen.
Standpunt school
De schoolbestuurder heeft de klacht niet inhoudelijk behandeld, om het zo soepel op te kunnen lossen. Ter zitting geeft hij aan dat dit wellicht een inschattingsfout is geweest. De bestuurder stelt dat school wellicht eerder aan ouders had moeten laten weten dat zij niet aan de verwachtingen omtrent de begeleiding van hun dochter kon voldoen. Er is nu een speciale voorziening voor hoogbegaafde kinderen voor twee dagen per week buiten de school. Dit bestond destijds nog niet.
Oordeel GCBO
De Commissie is van oordeel dat de afhandeling van de klacht door het bevoegd gezag tekort is geschoten op de onderdelen hoor en wederhoor en het onderzoek naar de feiten. Dit laatste behelst meer dan het melden dat er een welles-nietes discussie dreigt te ontstaan. Het is van belang dat een school sensitief is voor leerlingen met hoogbegaafdheidskenmerken. Deze tekortkomingen hadden in het onderzoek van het bevoegd gezag aan de orde moeten komen. De klacht is gegrond.
Advies GCBO
Gebleken is dat de school inmiddels middelen inzet voor meer aandacht en ontwikkeling van de kwaliteit van het onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen. Hierbij is een goede signaleringswijze van groot belang, zodat hoogbegaafdheid tijdig herkend kan worden. Het verdient aanbeveling om de plannen in beleid vast te leggen