Terug naar overzicht

Cao po 2024-2025: tekst, wijzigingen en tips

Cao-partijen hebben een akkoord voor de cao po 2024-2025. De cao loopt van 1 oktober 2024 tot en met 31 oktober 2025. De officiële tekst is nu beschikbaar en vind je hier. Medewerkers krijgen per 1 oktober 2024 4,9% salarisverhoging. Hieronder uitleg over twee niet salaris gerelateerde wijzigingen: herziening functiewaarderingssysteem en samenvoeging budgetten duurzame inzetbaarheid en professionalisering.

# Herziening functiewaarderingssysteem (FUWA PO) Zie hoofdstuk 5 nieuwe CAO

Het functiewaarderingssysteem is op essentiële punten herzien, met nieuwe voorbeeldfuncties voor directeuren, logopedisten en gedragswetenschappers. Alle (adjunct-)directeuren moeten vóór 1 juli 2025 opnieuw een functiebeschrijving krijgen met de daarbij passende inschaling. Voorbeeld: Een basisschool moet voor de directeur een nieuwe functiebeschrijving opstellen met het oog op de herziening van het FUWA PO-systeem. Dit kan betekenen dat de directeur een hernieuwde beoordeling krijgt, inclusief een evaluatie van verantwoordelijkheden, managementtaken en specifieke rollen binnen de organisatie. De juiste functiewaardering kan een positieve invloed hebben op het organisatieklimaat en de erkenning van de rol van de directeur.

Tips voor scholen:

  • Plan tijdig evaluaties: Begin ruim van tevoren met het herzien van functiebeschrijvingen om ervoor te zorgen dat de deadline van 1 juli 2025 wordt gehaald.
  • Betrek de medewerkers: Nodig medewerkers uit om feedback te geven op hun functieomschrijving. Dit verhoogt de transparantie en zorgt ervoor dat de functiewaardering recht doet aan hun dagelijkse werkzaamheden.
  • Maak gebruik van externe expertise: Indien nodig, schakel een HR-specialist in die ervaring heeft met functiewaardering in het onderwijs. Dit kan helpen om tot een eerlijke en nauwkeurige waardering te komen.

# Samenvoeging budgetten duurzame inzetbaarheid en professionalisering
 Zie hoofdstuk 9 nieuwe cao

Budgetten voor duurzame inzetbaarheid en professionalisering zijn samengevoegd, met uitgebreide bestedingsdoelen. Hierdoor hebben medewerkers meer ruimte bij de besteding van de uren. Voorbeeld: Een leerkracht die eerder uren kreeg toegewezen voor professionalisering, kan deze nu combineren met uren voor duurzame inzetbaarheid. Dit betekent dat hij of zij deze tijd niet alleen voor trainingen kan gebruiken, maar bijvoorbeeld ook voor activiteiten die helpen om beter om te gaan met werkdruk of voor zelfontwikkeling.

Tips voor scholen:

  • Bespreek met medewerkers welke inzet van deze uren voor hen het meest nuttig is. Door keuzes te geven in hoe ze deze uren willen besteden, verhoog je hun betrokkenheid en motivatie.
  • Focus op welzijn: Stimuleer leerkrachten om een deel van deze uren te besteden aan activiteiten die hun duurzame inzetbaarheid versterken, zoals workshops over stressmanagement of fysieke gezondheid. Dit draagt bij aan hun welzijn en lange termijn inzetbaarheid.
  • Documenteer bestedingen en resultaten: Houd bij hoe het budget wordt ingezet en welke impact dit heeft op de ontwikkeling en het welzijn van het personeel. Dit kan helpen bij toekomstige gesprekken over budgetten en investeringen in personeel.

Vragen over de nieuwe cao po?

Neem contact op met Nienke Daniëls van de VBS Helpdesk, bereikbaar tussen 9.00-15.00 uur via:
telefoon: 070 – 331 52 15, email: helpdesk@vbs.nl en whatsapp: 06-330 296 94.

Gerelateerd