De inzet van onderwijsondersteunend personeel (OOP) in het po en vo neemt de laatste jaren toe. Hierdoor verandert de samenstelling van onderwijsteams: bestond het team voorheen vooral uit leraren/docenten en leidinggevenden, nu bestaat een groot deel uit OOP’er in diverse functies. Hoe kun je OOP’ers effectief inzetten en behouden voor het onderwijs? Daar is nog weinig duidelijk over. CAOP, MOOZ en Centerdata deden er onderzoek naar, dit zijn hun aanbevelingen.
Doel van het onderzoek is inzicht geven in de achtergrond, taken, rollen en ambities van OOP’ers. Dit moet bijdragen aan beleidsvorming rondom het beroepsbeeld en de positionering van OOP’ers.
Aanbeveling #1 Zorg voor een visie op de inzet van OOP’ers
Op veel scholen lijkt het nog te ontbreken aan een visie op de rol van OOP’ers in de klas: wat wil men met de inzet van OOP’ers bereiken? Welke werkzaamheden nemen OOP’ers wel of niet op zich, en hoe verloopt de afstemming met leraren? Dit geeft ruimte voor ruis en onduidelijkheid over de beroepsgroep. OCW en sociale partners zouden hier landelijk sturing aan kunnen geven, bijvoorbeeld door schoolorganisaties te informeren over het belang van een visie en te voorzien in handreikingen om het gesprek te voeren. Daarbij is het belangrijk om in acht te nemen dat het op veel scholen al goed gaat, en dat de toegevoegde waarde die OOP’ers kunnen hebben sterk verschilt tussen scholen.
Aanbeveling #2 Zorg voor een helder beroepsbeeld voor OOP’ers
Het definiëren van een landelijk beroepsbeeld voor OOP’ers kan een andere manier zijn voor OCW en sociale partners om meer duidelijkheid te creëren over de inzet van OOP’ers in de klas en doorgroeimogelijkheden. Met name voor leidinggevenden en leraren die nog weinig ervaring hebben met OOP’ers, kan het onduidelijk zijn waar ze OOP’ers precies voor kunnen inzetten, welke toegevoegde waarde dit heeft en wat het verschil is tussen OOP’ers in verschillende functies/op verschillende niveaus. Door dit beter te beschrijven en communiceren, kan hier meer duidelijkheid ontstaan en hebben OOP’ers zelf meer houvast in het gesprek over hun inzet. Het is uiteraard cruciaal om OOP’ers te betrekken bij het opstellen van een breed gedragen beroepsbeeld.
Aanbeveling #3 Inventariseer loopbaan- en ontwikkelmogelijkheden voor OOP’ers
Zowel bij leidinggevenden als bij OOP’ers zelf is vaak nog onvoldoende duidelijk welke loopbaan- en ontwikkelmogelijkheden er bestaan en sluit het scholingsaanbod niet altijd aan op de specifieke behoefte van OOP’ers. Het kan hen helpen als er door landelijke partijen materialen beschikbaar gesteld worden, zoals handreikingen, waar ontwikkelmogelijkheden binnen OOP-functies worden uitgewerkt en praktijkvoorbeelden worden gegeven. Ook een inventarisatie van beschikbare opleidingen en trainingen kan helpend zijn.
Lees hier het volledige onderzoeksrapport ‘Effectieve inzet van OOP’ers in het po en vo’