Terug naar overzicht

Van concept naar schoolorganisatie: bijna is het zover!

In schooljaar 23/24 openen basisschool De Verwondering Voorne in Brielle en Buitenwijs in Zwolle hun deuren. VBS sprak ze al eerder over het ‘redenen om een nieuwe school te starten’ en over het ‘werven van nieuwe leerlingen’. Waar staan zij nu, zo’n drie maanden voor de opening?

Wat begon met een idee heeft zich door de maanden heen ontwikkeld tot een onderwijsorganisatie. ‘Het is fijn om te zien hoe alles eindelijk samenkomt. Ben je aan het begin nog aan het pionieren en vormt alles wat op je pad komt één grote brei, langzaam transformeren we tot een organisatie’, zegt Jolien Dirven die samen met Rianne Spin oprichter is van Buitenwijs. ‘Dat we inmiddels een team hebben, helpt hier enorm bij’.

Rolverdeling

‘We hebben een Elly’, is de enthousiaste reactie van Wouter Maagdenberg op de vraag hoe het gaat. Als bestuurder en mede-oprichter van De Verwondering nam hij tot voorkort alle beslissingen. Met de komst van directeur Elly Wassink – die inmiddels ook een IB’er, vier pedagogisch medewerkers en drie leerkrachten heeft aangesteld – is er een duidelijke rolverdeling. ‘Dat de taken nu meer verdeeld kunnen worden, geeft lucht en overzicht’, aldus Maagdenberg. ‘Als team zet je elkaar ook beter in je rol’, vult Dirven aan. ‘Als mede-oprichter en bestuurder ben je gewend om alles op te pakken. Dat hoeft nu niet langer meer. We kijken nu waar coaches eigenaarschap kunnen creëren en wat ze daarin van ons nodig hebben.’

Samenkomen is lastig

Met nog drie maanden te gaan, moet er op beide scholen nog een hoop gebeuren. ‘Het verzamelen van lesmateriaal, inrichten van de lessen, sollicitatiegesprekken voeren, verbeteren van de website, contact onderhouden met ouders, systemen verkennen en inzetten en de overdracht van kinderen begeleiden en dan vergeet ik vast nog iets’, aldus Elly Wassink. ‘Het liefst kom je iedere week met je team samen. Voor de teambuilding en om de voortgang te bespreken, maar dat is lastig. Veel van de medewerkers zijn dit schooljaar nog ergens anders in dienst.’ Voor Buitenwijs geldt hetzelfde. Toch lukt het beide scholen om tijd hiervoor te vinden. ‘Iedereen is ook heel gedreven’, vertelt Dirven.

Frustrerend

‘Omdat de locatie waar onze school zich mag vestigen pas na kerst gereed is, moeten we voor de eerste vier maanden een tussenoplossing vinden. Hierover zijn we in gesprek met de gemeente, met over twee weken hopelijk een uitkomst. Het was prettiger geweest als dit proces eerder op gang was gekomen, het heeft ons veel aanmeldingen gekost van ouders die niet konden of wilden wachten’, aldus Maagdenberg. Sowieso vindt hij de relatief nieuwe wet ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’ niet goed doordacht. ‘Wat daarin staat is in de praktijk vaak niet uitvoerbaar omdat processen en systemen niet goed op elkaar zijn afgestemd. Nieuwe leerlingen moet je bijvoorbeeld vóór 1 augustus inschrijven, maar daarvoor heb je toegang tot bepaalde systemen nodig die we pas na 1 augustus krijgen. Zo zijn er nog vele voorbeelden.’

De eerste schooldag

Al moet er nog een hoop gebeuren, het begint ook al te kriebelen, de dag dat ze hun schooldeuren eindelijk mogen openen. ‘Voor mij is het nu nog een levensproject’, vertelt Dirven. ‘Maar als in het najaar gaat voelen als werk en ik zie dat de basisstructuur staat en alles doorgaat met Rianne en mij meer op de achtergrond’, dan is er wel iets bereikt. Wassink: ‘Het wordt een spannende periode. Zowel voor het team, als de kinderen en hun ouders. Als iedereen zich veilig voelt, er onderling plezier is en ontspanning de boventoon voert, dan zie je mij met een grote glimlach rondlopen.’

Wil je een school starten of wil je in contact komen met andere startende scholen?
Kijk op www.schoolstarterskit.nl of neem contact op met Nienke Daniëls van de VBS Helpdesk via 070 – 331 52 15 of helpdesk@vbs.nl.

Gerelateerd